Launo Päivätie kolumnissaan: Kone ei korvaa ihmistä asiakaspalvelussa

Tässä Itukassa oli alkukesästä ansiokas juttu VR:n lippujen hinnoittelusta, eli kun osti lipun ensin Savonlinnasta Parikkalaan ja sitten Parikkalasta Helsinkiin, niin pääsi melkein puolta halvemmalla kuin jos osti yhden lipun koko matkalle.

Varustauduin Helsingin matkaan minäkin ostamalla lipun Parikkalaan, mutta kun piti ostaa lippu Parikkalasta Helsinkiin, niin rahat kyllä kelpasivat, mutta lippua en saanut. Järjestelmä ilmoitti tylysti, että istunto on vanhentunut. Miten muka vanhentunut. Eihän istunto ollut edes alkanutkaan!

No, näitä sattuu. Ainahan nämä järjestelmät oikuttelevat, mutta sotkun selvittämisessä meni hermo.

Soittaessani VR:n asiakaspalveluun jouduin roikkumaan linjalla 27 minuuttia 57 sekuntia! Tällainen asiakkaan kyykyttäminen ei ole kiinni tietokoneesta, vaan hävyttömän huonosta asiakaspalvelusta.

Päästäkseni matkaan jouduin ostamaan uuden lipun. Liikaveloituksen sain kyllä takaisin, mutta VR hautoi sitä tilillään melkein viikon.

Onneksi on internet, ajattelin.

Paremmin asiat eivät tunnu olevan Finnairillakaan.

Kävin alkukesästä Australiassa kotimaisin sinisiivin. Paluumatkan lähestyessä iski paniikki. Miten on mahdollista, että koneen vaihtoon Singaporessa on aikaa vain 10 minuuttia. Eihän siinä ajassa yksinkertainen savolainen ehdi mihinkään.

Onneksi on internet, ajattelin. Finnairin sivuilta en löytänyt opastusta, mihin olisin paluumatkaa koskevan tiedustelun voinut lähettää. Neuvottiin soittamaan asiakaspalveluun. Halleluja! Näiden asiakaspalvelunumeroiden jonotusajat tuntien ei tullut mieleenikään soittaa Australiasta Finnairille Helsinkiin. Se puhelu olisi maksanut lentolipun hinnan.

Lähetin tiedustelun Finnairin sivuilla olleeseen palautepostiin, josta automaatti kyllä kuittasi kiitokset sen saatuaan, mutta muuta vastausta kyselyyni ei kuulunut.

Olin ollut jo kuukauden onnellisesti kotona, kun vastaus tuli. Siinä pahoiteltiin, että meillä on ollut vähän ruuhkaa ja siksi vastaus on viipynyt.

Onnekseni olin tulkinnut lentolippuni tietoja väärin ja kokeneemmat maailmanmatkaajat rauhoittelivat hätääni. Vaihto Singaporessa sujui hyvin, vaikka siellä onkin vähän isompi lentoasema kuin Materkankaalla.

Kirjoittaja on vapaa toimittaja.

launo.paivatie@gmail.com

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet