Launo Päivätie muistuttaa kolumnissaan: Yksityisteistä hyötyvät kaikki

Tässä Itukassa on ollut hiljattain juttua yksityisteistä.

Viimeksi, kun metsäteollisuuden, maatalouden, elintarviketeollisuuden ja joukkoliikenteen etujärjestöt vaativat lisää rahaa yksityisteiden korjausvelkaan, uutisesta virisi vilkas nettikeskustelu.

Ei pitäisi provosoitua kun provosoidaan

Oli keskustelussa asiaakin, mutta osasta kommentteja paistoi läpi ymmärtämättömyys, tietämättömyys ja asenteellisuus yksityisteitä ja niiden käyttäjiä kohtaan.

”Mikä siinä on niin vaikeaa saada käyttäjät maksamaan? Maksan mielelläni kaikista niistä yhteiskunnan palveluista joita käytän mutta miksi minun tai pienituloisen eläkeläisen pitää tukea suurmaanomistajapuunmyyjää tai metsäyhtiön omistajia, ylläpitämällä tietä heille?

Yksityisteiden korjausvelan määrä ei ole peruste lisätuelle, kysehän on vain tieosakkaiden ahneudesta kun eivät ole tehneet riittävästi kunnossapitoa saamistaan tuista huolimatta.”

Näin kommentoi uutista nimimerkki Piensijoittaja.

Ei pitäisi provosoitua kun provosoidaan, mutta provosoiduin kumminkin.

Se pahalaisen suurmaanomistajapuunmyyjä kun maksaa yksityistien käytöstään omistamansa metsämaan perusteella yksikkömaksuja niinäkin vuosina, kun ei saa metsästään tuloja senttiäkään. Ja mitä suurempi metsänomistaja on, sitä enempi tien käytöstään tai käyttämättömyydestään maksaa.

Mitä tulee tieosakkaiden ahneuteen, etteivät ole kunnostaneet teitään saamistaan avustuksista huolimatta, niin mitähän ne ahneet tieosakkaat ovat siitä hyötyneet. Eivät mitään, sillä avustukset eivät lihota kenenkään kukkaroa, vaan ne kaikki menevät teiden kunnossapitoon.

Yksityistieavustuksista hyötyvät yksityisteiden käyttäjät. Niiden suurmetsänomistajien ja maataloustukiaisten varassa elävien heinähattujen lisäksi hyötyjiä ovat kesämökkiläiset, marjastajat, sienestäjät ja jokamiehen oikeudella metsissä virkistäytyvät kaupunkilaiset.

Yksityisteitä pitkin lähtevät kaupunkilaisten ruokapöytiin myös maito, leipä ja nyhtökaura. Lihaahan cityvihreä ei enää suuhunsa pistä. Sen syönti kun räjäyttää maailmanlopun, jos ei huomenna, niin ensi viikolla ainakin. Eivätkä pitkään pyörisi myöskään sahat ja sellutehtaat, ellei puuta niille ajettaisi yksityisteiden kantavuutta koetellen.

Yksityisteillä on valtava merkitys kansantaloudelle. Ja isolle osaa kansaa myös. Suomen tieverkosta noin 80 prosenttia on yksityisteitä, kilometreinä noin 350 000. Niiden varrella asuu puoli miljoonaa suomalaista ja niitä käyttää noin kaksi miljoonaa ihmistä.

Yksin Savonlinnassa on yli 330 kaupungin avustamaa yksityistietä. Niiden varrella on noin 2 000 vakituisesti asuttua taloutta ja ainakin 3 000 loma-asuntoa. Pituutta teillä on noin 430 kilometriä.

Näiden teiden avustuksiin on kaupungin tämän vuoden budjetissa rahaa 314 000 euroa.

Saariston lossit ovat oma lukunsa. Niitä on varauduttu tukemaan 267 000 eurolla.

Kirjoittaja on yksityistien varrella asuva vapaa toimittaja.

launo.paivatie@gmail.com

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut