Kommentti: Helpoimmalla päästäisiin, jos koko liikenneympyrästä luovuttaisiin

Sählingit väliaikaisessa liikenneympyrässä ovat ehtineet nostaa monen autoilijan verenpainetta.

Ulla Ylisaari

Kaupungin länsipuolen asukkaita on jo muutaman viikon ajan hämmentänyt pikkuruinen liikenneympyräntapainen lähellä Mirrilän risteystä. Viime päivien uutiset ovat kertoneet, että hämmennys ei ole jäänyt pelkkien säikähdysten tasolle, vaan kolareitakin on sattunut.
Koska me kaikki olemme keskimääräistä parempia autoilijoita, tiedämme hyvin, mistä kiikastaa: ”Kun ei ihmiset osaa liikennesääntöjä!” huudetaan yhdessä autossa. ”Tuo tuli eteen, vaikka on kolmio”, kiljutaan toisessa. ”Mikä siinä on niin vaikeaa?” ihmetellään kolmannessa.
Samat kommentit toistuvat aamu aamun perään, ilta toisensa jälkeen.

Niin. Mikä siinä on niin vaikeaa? Mikä saa muissa liikenneympyröissä suvereenisti ajelevat savonlinnalaiset törttöilemään juuri tässä ympyrässä? Itsekin päivittäin kyseisessä rinkulassa autoilevana arvelen, että syynä on ympyrän pieni koko. Ympyrän halkaisijan ollessa näinkin olematon, muutamia metrejä, tulevat eri teiden liittymät miltei kiinni toisiinsa.
Jos ympyrään on tulossa kaksi autoa eri suunnista, on vain senteistä tai metreistä — tai vaihtoehtoisesti sekunneista — kiinni, kumpi ehtii ympyrään ensiksi. Jos toisella on eturenkaat ympyrässä, saattaa toinen silti arvioida ehtivänsä ympyrään ensin. Ja jos taaemmasta liittymästä tulevalla on vähänkin kovempi vauhti, niin kylkeenhän siinä tullaan niin että kolahtaa.

Mitä, jos otettaisiin komento takaisin? Poistettaisiin koko ympyrä? Annettaisiin valtatiellä ajaville etuajo-oikeus ja asetettaisiin pihlajaniemeläisille kolmio? Miltäs kuulostaa?

Ulla Ylisaari

Ulla Ylisaari

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut