Lukijalta: Muunsukupuolisia on ollut aina

Sammeli Juntunen kirjoitti 5.7. mielipide-osastolla ns. ”gender-ideologiasta”, joka hänen mielestään romuttaa kaksinapaisen sukupuolijärjestelmän. Koen velvollisuudekseni uskontotieteen opiskelijana, kristittynä ja entisenä savonlinnalaisena kyseenalaistaa joitain Juntusen esittämiä väitteitä.

Opiskelen yliopistossa uskontotiedettä ja sukupuolentutkimusta, ja väitän, ettei koskaan maailmanhistoriassa sukupuoli ole jakautunut vain kahteen osaan, mieheen tai naiseen.

Esimerkiksi käyvät Intian hijras-ihmiset, jotka mainitaan jo Kamasutrassa. He eivät koe kuuluvansa kaksinapaiseen järjestelmään. Samaten länsimaissa pitkälle uuden ajan alkuun asti mies koettiin käytännössä ainoana sukupuolena, ja nainen oli ”vajavainen” versio miehestä. Sen lisäksi yläluokan parissa – jossa suvaittiin kaikenlaisia ihmisiä, koska varallisuus ratkaisi – on aina ollut joustoa sukupuolirooleissa ja sukupuolen ilmaisussa.

Koskaan sukupuoli ei ole ollut vain biologinen asia.

Muunsukupuolisia on aina ollut, mutta koska historia on voittajien historiaa, heidän tarinaansa ei ole kuunneltu.

Seta, tai kukaan muukaan Pridestä vastaava taho, ei halua muuttaa kaikki ihmisiä sukupuolineutraaleiksi tai sukupuolettomiksi, vaan antaa äänen niille, joilla sitä aiemmin ei ole ollut. Kyse ei ole gender-ideologiasta tai mistään manipulaatiosta, vaan syrjinnän vastustamisesta.

Sen sijaan kirkon ja kristinuskon harjoittama syrjintä on vakava ongelma seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen keskuudessa. Moni meistä – minä mukaan lukien – on saanut kokea, että turvalliseksi mainostettu luterilainen kirkko on kääntänyt heille selkänsä.

Siksi onkin mielestäni kirkkoherralta hyvin vakava asia väittää jotain näin transvihamielistä. Miten kirkossanne voidaan väittää todella, että ”kaikki ovat tervetulleita”, jos ette oikeasti koe näin?

Olen pettynyt syntymäkaupunkini seurakuntaan, koska esimerkiksi Helsingin, Tampereen ja Turun seurakunnat ovat jo edistyneet seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asioissa. Hyvä esimerkki on pappi Laura Late Mäntylä, joka on avoimesti muunsukupuolinen.

Ja vielä lopuksi esitän kysymyksen: Mikä on tämä kuuluisa ”kristillinen ihmiskäsitys”, johon Juntunen vetoaa? Yleisesti ottaen on ajateltu, että kristinusko pohjautuu lähimmäisenrakkauteen ja niiden puolustamiseen, joita sorretaan. Eikö enää olekaan niin?

Miska Karhu

Uskontotieteen opiskelija ja entinen savonlinnalainen