Lukijalta: Maakunnat myllerryksessä – Parikkalan rajanylityspaikan kansainvälistäminen on kaukana tulevaisuudessa

Sosterin asiakkaana olen seurannut vähintäänkin ihmeissäni Savonlinnan taistelua tuulimyllyjä vastaan sote-asioissa. Sdp:n kolme ministeriä silloisen pääministerin johdolla antoi Savonlinnalle vapaat kädet valita oma sote-alueensa sillä ehdolla, että tuolloin Savonlinnassa jo käynnistyneet yksityistämishankkeet keskeytetään. Miten sitten kävi?

Keskusta ei halunnut luopua maakunnistaan ja niiden hallintohimmeleistä mistään hinnasta. Sen oman vallan turvaaminen astuikin kaiken muun edelle. Siispä Keskusta sanoi "ei" Savonlinnan maakunnan vaihtohankkeelle.

Tosiasiassa maakuntauudistus pitäisi tehdä kiireesti maakuntia ja niiden byrokratiaa vähentämällä. Keskusta on hehkuttanut Etelä-Karjalan Eksotea mallina, johon kaikkien tulisi pyrkiä terveydenhuoltotyössään. Kumminkin Eksote käy malliesimerkistä siitä, miten asiat voivat mennä kerta kaikkiaan pieleen, ja jäsenkunnat haukkovat henkeään koko ajan kallistuvien maksujen edessä.

Savonlinna sai taannoisessa "tukipaketissa" lupauksen Parikkalan rajanylityspaikan avaamisesta vuonna 2024. Ikävä kyllä tuo ylityspaikka ei pelasta Parikkalaan eikä Savonlinnaa niin kuin johtavat virkamiehet ja poliitikot väittävät.

Opettajainkoulutuslaitoksen ja mahdollisesti Savonlinnan keskussairaalan alasajon seurauksia ei aivan helpolla voida korvata.

Poliitikot eivät uskalla kertoa, että rajanylityspaikka ei ehdi millään avautua vuoteen 2024 mennessä viralliseksi kansainväliseksi rajanylityspaikaksi. Kun Imatran Pelkola–Svetogorsk aikanaan avautui, meni noottien vaihdosta yli viisi vuotta ennen kuin se kansainvälistyi.

Itse olisin kehittänyt Kolmikantaa (Parikkalan rajanylityspaikka) nykyisen statuksen pohjalta. Nyt sen käyttö jo mahdollistaa elinkeinonharjoittamisen ja muun bisneksen. Paljon ei ole puhuttu myöskään rajarikollisuudesta, prostituutiosta ja liikennesaasteista, mitkä seuraavat laajentuvaa kansainvälistymistä.

Pelkola–Svetogorsk aikanaan avautui, meni noottien vaihdosta yli viisi vuotta ennen kuin se kansainvälistyi.

Pikkuinen Lahdenpohja olisi suuri voittaja, kun suomalaiset kantaisivat sen bensa-asemille euronsa. Venäjä ei omalta puoleltaan tee rajanylityspaikan avaamista yhtään helpommaksi myrkyttämällä oppositionsa edustajia ja tukemalla Valko-Venäjän pahaa diktaattoria.

Toki, jos rajanylitys joskus avautuu syvemmäksi ja laajemmaksi tuo se työpaikkoja jonkin verran ja matkailukin saattaa piristyä, mutta ihan pakko on todeta, että konsulttien laskelmat vaikuttavat edelleen vahvasti yliampuvilta ja ylitoiveikkailta.

On aivan selvää, että Niirala–Pelkola menettävät vastaavasti asiakkaita. Niihin tehdyt isot investoinnit valuvat hukkaan. Jo nyt, vaikka koronaa ei huomioitaisikaan, ne ovat käyneet pelkästään puolella teholla.

Parikkalan isompi status olisi niille siis jopa kohtalokas.

Jouni Kiviaho

Kunnanvaltuutettu (sit.)

Parikkala