Lukijalta: Teodikean ongelma — Onko Jumala kaikkivaltias ja täydellisesti hyvä?

Esko Aspivaaran mielipidekirjoitus Itä-Savossa 2.3. on tyypillinen kannanotto niin sanottuun teodikean ongelmaan. Teodikean – toisin sanoen pahan — ongelma on kristinuskon oppiin liittyvä sekä teologinen että uskonnonfilosofinen ongelma.

Usein se esitetään jumaluskon vastattavaksi; jos Jumala on täydellisesti hyvä, hän haluaa poistaa pahan, jos hän on kaikkivaltias, hän pystyy poistamaan pahan. Kuitenkin kun paha on olemassa, siitä johdetaan hypoteesi, Jumala ei voi olla samaan aikaan kaikkivaltias ja täydellisesti hyvä.

Filosofian tai Raamatun sanaan vetoavan teologian näkemykset ovat aika lailla kaukana toisistaan. Vaikeudet teodikean ongelman edessä eivät koske vain filosofeja tai postmoderneja teologeja. Raamatun aseman romahtaminen radikalisoituneessa teologiassa herättää kysymyksen, voiko usko Jumalaan kaiken luojana ja ylläpitäjänä olla kaiken uskon perustana. Eräänä asiaa selventävänä voimme ottaa yhden Raamatun kirjan, Korkea veisun (uuden 1992 käännöksen mukaan Laulujen laulu).

Juutalaiset selittivät keskiajalla kirjan olevan lukittu ja sen avaimen hukkuneen. Vanhin tulkintatapa on allegorinen, rabbit olivat sitä mieltä, että kirja kuvaa Jumalan ja Israelin, valitun kansan suhdetta. Kristillisen käsityksen mukaan se on kertomus Kristuksen ja seurakunnan, tai kirkon suhteesta ja näiden välisestä rakkaudesta.

Immanuel Kant oli aikansa vaikutusvaltaisin filosofi ja vaikka hän perusti teoriansa itsenäiseen järkeen hän ilmaisi puhtaan järjen kritiikissä uskonsa Jumalaan ja esitti moraalisen perustelun Jumalan olemassaolon puolesta sanoen: ”Jotta moraalilla olisi merkitystä, meidän täytyy olettaa täydellisen hyvä ja oikeudenmukainen olento moraalin perustaksi.”

Mutta hänen mukaansa uskontojen erityispiirteet häipyvät ja uskonnot korvaa eettinen maailmanyhteisö. Näyttää siltä, että maailmanluoja ja kirkko korvataan YK:n kaltaisella yhteisöllä, jonka suojassa ihmiskunta pyrkii hyvään ja oikeudenmukaiseen maailmaan.

Länsimaisen yhteiskunnan lainsäädäntö perustuu Raamatussa annettuun lakiin. Esivalta pitää yhteiskuntaa pystyssä ja panee täytäntöön väärintekijöille kuuluvan rangaistuksen, se voi olla jumalaton, mutta lain perusteet on kirjoitettu Mooseksen välittämiin laintauluihin. Jos mikä tahansa laittomuus pääsee vallalle, oikeusjärjestelmä romahtaa ja kun poliisit katoavat, hillitön ryöstely ja tappaminen alkaa.

Siitä seuraa anarkia, sillä sivistys on ihmisissä vain pintakiiltoa. Me ihmiset kuvittelemme, että meidän elämämme on kokonaan itsestä kiinni. Jos pahalla olisi viimeinen sana maailmassa, eikä Jumala toteuttaisi suurta oikeudenmukaisuutta, olisi hän hävinnyt pahuudelle ja häntä voitaisiin syyttää kyvyttömyydestä.

Ihmisuhreja on ollut ja varmaan tulee olemaan tulevaisuudessakin. Foinikialaiset uhrasivat polttouhreina lapsia Moolokille, eikä sovi unohtaa kuuden miljoonan juutalaisen uhraamista Euroopassa. Mutta, Satu Valkosen kertoma, ”velat on maksettu” sanoo juuri sen, yksikään meistä ihmisistä ei pysty pitämään Jumalan meille antamaa lakia. Siksi Jumala tuli ihmiseksi, täytti lain ja mahdollisti sinullekin armahduksen ja anteeksiannon.

Matti Turunen
Kesäasukas
Savonlinna