Lukijalta: Lomaileeko Savonlinnan viestintä heinäkuun?

Somesta käsin Savonlinna oli kuollut.

Olen viettänyt parikymmentä kesää rakkaaksi muodostuneessa Savonlinnassa.
Alueella on monia vierailun arvoisia nähtävyyksiä ja tekemisen kohteita. Kesämökkiaikana kunnan väkimäärä tuplaantuu. Jos kelit ovat perinteisen suomalaiset, tullaan monessa mökissä pohtimaan, mitä aktiviteettia keksitään ulos menemisen sijaan. Ideoita siihen haetaan pitkälti verkosta ja somesta.
Tähän asti Savonlinnan seudun virkakoneisto on näyttänyt olevan lomalla samaan aikaan, kun kunta on täynnä turisteja. Viime heinäkuun puolessa välissä oli lähes kymmenen päivän katkoja kunnan virallisilla twitter-sivuilla. Samankaltainen tyyli kertautui muillakin matkailualustoilla.
Somesta käsin Savonlinna oli kuollut. Eikö viestintätehtäviin olisi voitu aktivoida oma-aloitteisia opiskelijoita, jotka olisivat koordinoineet inspiroivia sisältöjä palveluntuottajien kanssa.
Suosittelen Savonlinnan seudun matkailua yhdistämään voimansa kaupungin viestinnän kanssa. Jos jokainen palveluntuottaja tuottaisi muutaman kiinnostavan vinkin alueen ajanvietemahdollisuuksista, saadaan roolittamalla ja jaksottamalla jokaiselle kesäpäivälle turisteja kiinnostavaa some-sisältöä.
Se aktivoi ihmisiä liikkumaan alueella, kuluttamaan ja jättämään rahaa Savonlinnaan. Se olisi auttamista ja samalla verkottuvaa markkinointia. Muussa tapauksessa turistin auton nokka kääntyy viestinnällisesti aktiivisempaan lähikuntaan.
Kyse ei ole rahasta, vaan oivalluksesta nähdä johtaminen auttamisena sekä digitaalinen viestintä alueen matkailuyrittäjyydelle tukena ja hyvinvointia.

Jukka Saksi
Vantaa

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.