Lukijalta: Ratasilta turvaisi myös rautatieyhteyden Parikkalaan — Verkkokalastusasiassa turha painaa paniikkinappulaa

Tässä muutamia ajankohtaisia ajatuksia.

Matkailuunkin liittyen ihmetyttää se, että Laitaatsalmen puuttuvasta rautatiesillasta ollaan hiljakseen. Sillan rakentaminen kuuluu osana valtatie 14:n uuteen linjaukseen, joka muutoin on toteutettu.

Julkisuudessa pidetään kyllä meteliä Huutokosken radalle tuhlatuista rautatierahoista, mutta samaan aikaan unohdetaan täysin eräs toinen investointi.

Kauppatorin ja Laitaatsalmen välille rakennettiin valtatien siirron yhteydessä myös miljoonia maksaneet rautatiejärjestelyt. Jos siltaa ei tule, niin kaikki investoinnit menivät kuin kankkulan kaivoon.

Jos VR tulevaisuudessa päättääkin lopettaa liikennöinnin Parikkalaan, niin myös Kauppatorin ja Pääskylahden välinen rata on tyhjän panttina, samoin Pääskylahden rautatieasema.

Rautatieyhteys länteen turvaisi osaltaan myös rautatieyhteyden säilymisen Parikkalaan. Rautatieyhteyden säilyminen mahdollistaisi ympärivuotisen matkailun lisääntymisen.

Todettakoon vielä, että Laitaatsillan länsipuolella taitaa sentään olla tavarankuljetusta rautateitse, niin ettei ne aivan tyhjän panttina ole ne kiskot.

Törninpyörään kaavaillusta veneilykeskuksesta voi todeta, että miksi uudet palvelut pitäisi tunkea näin ahtaalle alueelle, kun tarjolla on esimerkiksi Haislahden ranta-aluetta.

Haislahdessa on jo polttoaineen jakelu ja lisäksi entinen syväsatama, jonne voisivat isommatkin Saimaan kanavan läpi mahtuvat risteilyalukset saapua. Kauppakeskuskin on valmiina alueella.

Vielä tästä norppakysymyksestä: On jäänyt huomioon ottamatta, että tulevaisuudessa verkkojen määrä Saimaan alueella vähenee. Tämä johtuu siitä, että nuoremmat ikäluokat tuskin tulevat harrastamaan verkkokalastusta entiseen tyyliin. On siis täysin turhaa painaa mitään paniikkinappulaa.

Seppo Hannikainen

Savonlinna