Lukijalta: Myyttisyydestä Aspivaaralle — Kristinuskoon kuuluu muutakin kuin myyttiä

Esko Aspivaaralle kuuluisi kirkollisen tiedottamisen palkinto, niin ahkerasti hän haastaa kristittyjä uskomme ydinkysymysten äärelle. 13.1. Itä-Savossa hän kysyi: ”Jumaltarinat uskotaan myyteiksi, miksi Jeesus -tarina olisi muuta?”

Aspivaaran mukaan myytti on ”tarina tai uskomus, joka selittää asioita, joista ei ole ensikäden tietoa tai joiden paikkansapitävyyttä ei voi todistaa”. Se on hyvä määritelmä, kun siihen lisätään se, että myyttiin liittyy historiattomuus.

Tällaisia myyttejä ihmiskunta tarvitsee edelleen. Kyse on maailmankatsomuksellisista raameista, joiden avulla asioita hahmotetaan. Eräs tällainen myytti koskee vaikkapa sitä, että todellisuudessa on eettinen rakenne: vääryys on vääryyttä, vaikka siitä ei jäisi kiinni. Se on totta, ajattomasti, siitä huolimatta, että asiasta ei ole ensikäden tietoa. Vastaava myytti on idea ihmisarvosta.

Kristinuskoon, kuten jokaiseen maailmankatsomukseen, kuuluu tällaista myyttistä ainesta. Aika putkinäköistä sellainen ajattelu olisi, johon ei olisi ”keräilty aineksia eri tahoilta” Aspivaaran mainitsemaksi ”sekahedelmäsopaksi”.

Siitä, että näin tosiaan tapahtui, on ensikäden tietoa.

Kristinuskoon kuuluu muutakin kuin myyttiä. Jeesus-tarina ei ole myytti. Tämä johtuu siitä, että Jeesus Nasaretilainen on historian henkilö. Hän ei ole myyttisen ajan jumalhahmo, kuten joku Thor tai Freya. Hän on juutalainen mies, joka ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana. Kristinusko tekee ei-myyttisen väitteen myös siinä, että Jeesus nousi kuolleista. Se tapahtui ajassa ja paikassa, Jerusalemissa n. 33 jKr.

Siitä, että näin tosiaan tapahtui, on ensikäden tietoa. Se perustuu silminnäkijätodistuksiin, joita kirjattiin Uuteen testamenttiin. Silti Jeesuksen ylösnousemusta ei voi pitävästi todistaa. Tämä johtuu siitä, että yleisen tietämyksemme mukaan kuolleet eivät herää henkiin. Kristinuskon mukaan Jeesuksen ylösnousemuksessa Luoja toimi täysin erityisellä tavalla.

Samalla hän antoi todistuksen siitä, että Jeesus on maailman Vapahtaja. Jos se on totta, silloin Jeesus on vastaus moneen myyttis-pohjaiseen kysymykseen. Eräs sellainen on Aspivaaran mainitsema synti ja syyllisyys. Kyse on ihmiskunnassa hyvin yleisestä tuntemuksesta, joka on seurausta siitä myyttisestä totuudesta, että maailmassa on eettinen rakenne. ”Jeesus-tarinaa” kutsutaan ilosanomaksi, koska se tuo pääsyn tuon tarpeellisen myytin mukanaan tuomasta ahdingosta. Sitä monet ihmiset kokevat edelleen. Monet ovat löytäneet Jeesuksesta avun, joka on totta, vaikka sitä ei voikaan pitävästi todistaa. Toinen myyttinen kysymys, johon Jeesus tuo avun, on kysymys elämän tarkoituksesta.

Sammeli Juntunen
Kirkkoherra
Savonlinna