Lukijalta: Perustukset järkkyvät – Tämän kriisin myötä Jumala ravistelee meitä hereille

Koronavirus jyllää Suomessa ja maailmalla. Tuhansia ihmisiä kuolee. Myös nuoria ja terveitä on menehtynyt tämän tuntemattoman uhkan seurauksena.

Voimme nähdä, kuinka korona yllätti maailman täysin. Me ihmiset, jotka olemme luottaneet järkeemme ja tekniikkaan, emme pysty voittamaan pientä virusta. Sen lisäksi, että korona tappaa ihmisiä, se myös tuhoaa talouden.

Näinä aikoina moni ihminen mietti: ”Mitä tämän kaiken edessä voisi tehdä? Mistä tulee apu?” Joku saattaa myös pohtia: ”Missä Jumala on kaiken tämän kriisin keskellä?”

Ajattelen, että Jumala on sallinut tämän kriisin meille. Tämä pandemia on Jumalan puhuttelua meille. Kun katsomme maailman tilannetta, voimme huomata, että olemme unohtaneet Jumalan. Me olemme ajatelleet, että pärjäämme oman järkemme avulla. Tämän seurauksena me olemme unohtaneet myös Jumalan kymmenen käskyä. Tämän kriisin myötä Jumala ravistelee meitä hereille. Hän on vieläkin tämän maailman Herra.

Kristillisen uskon mukaan Jeesuksen toinen tuleminen on nyt lähempänä kuin koskaan. Kun Jeesus tulee takaisin, hän tuomitsee toiset kadotukseen ja toiset pääsevät taivaaseen. Ne, jotka ovat tunnustaneet syntinsä ja uskovat Jeesuksen anteeksiantoon, pääsevät taivaaseen. Ne, jotka eivät kadu syntejään ja turvaa Jeesuksen anteeksiantoon, joutuvat kadotukseen. Ajattelen, että tämä pandemia on Jumalan ehkä viimeisiä herättelyjä ennen Jeesuksen toista tulemista.

Meillä on kuitenkin vielä toivo. Me voimme vielä katua ja kääntyä Jumalan puoleen. Hän antaa kaikille katuville anteeksi Jeesuksen ristintyön tähden.

80 vuotta sitten, talvisodan sytyttyä, Suomi joutui Neuvostoliiton hyökkäyksen kohteeksi koko itärintaman laajuudelta. Tilanne näytti todella pahalta. Erityisen vaikea tilanne oli Pelkosenniemellä, jossa vihollisen suunnitelmana oli katkaista Suomi kahtia. Tällöin presidentin puoliso Kaisa Kallio kehotti suomalaisia rukoilemaan. Aikalaiset ovat kertoneet, että ihmiset kävivät rukoilemaan jopa polvilleen kodeissa ja julkisissa paikoissa. Tapahtui ihme: Vihollisen hyökkäys torjuttiin. Näiden tapahtumien johdosta Pelkosenniemelle pystytettiin muistomerkki, joka on paikalla vielä tänäkin päivänä. Muistomerkissä on sanat: ”Tässä auttoi Herra”.

Voisimmeko mekin tunnustaa Jumalalle syntimme, kääntyä Jeesuksen Kristuksen turviin ja pyytää häneltä apua? Raamatun mukaan Jumala haluaa auttaa meitä. Tämän lisäksi Jeesus myös varmasti armahtaa meitä, kun tunnustamme hänelle syntimme. Kun turvaamme yksin Jeesukseen, kuolemankaan ei tarvitse pelottaa meitä. Jeesuksen tähden me pääsemme varmasti taivaaseen kun tämä elämä kerran loppuu.

Oskari Nummela

Pastori

Parikkala