Lukijalta: Ammattiliitoilta ja keskusjärjestöiltä puuttuu markkinoinnista rohkeus, osaaminen ja uudistumishalu

Ammattiliitoilla olisi voimavaroja tehdä yleisen työttömyyskassan kaltainen valtakunnallinen mainoskampanja.

Ilta-Sanomat uutisoi 9.1.2018 kovin sanoin ammattiliittojen keskusjärjestöjen jäsenmäärien laskeneen ja YTK eli yleisen työttömyyskassan jäsenmäärän nousseen.

Ammattiliitoihin kuuluu tällä hetkellä noin 2,2 miljoonaa jäsentä ja YTK- työttömyyskassaan 400 000.

YTK on panostanut voimakkaasti valtakunnalliseen tv-, radio- ja internet-mainontaan. Ammattiliitot eivät ja se näkyy jäsenmäärien kehityksessä.

YTK on työnantajien perustama pelkkä työttömyyskassa, eikä osallistu millään tavalla työntekijöiden edunvalvontaan tai sopimusneuvotteluihin.

YTK ja työnantajat tekevät kaikkensa, että ammattiliittojen jäsenmäärä laskisi ja sitä kautta työntekijöiden joukkovoima, edunvalvonta ja taustatuki sopimusneuvotteluissa katoaisi.

Ammattiliittojen keskusjärjestöjen jäsenmäärä on laskenut.

Ammattiliitoilla olisi voimavaroja tehdä YTK:n kaltainen valtakunnallinen mainoskampanja, kertoa omasta toiminnastaan ja aikaansaannoksistaan, kuten valtakunnalliset työehtosopimukset, minimipalkkalaki, työaikalaki, vuosilomalaki, työturvallisuuslaki, työterveyshuoltolaki, työeläkelaki, irtisanomissuoja ja ansiosidonnainen työttömyysturva.

Mutta ammattiliitoilta ja ammattiliittojen keskusjärjestöiltä puuttuu markkinoinnin osalta rohkeus, osaaminen ja uudistumishalu.

Jarno Strengell
Pääluottamusmies
Ammattiliiton edustajiston jäsen
Mikkeli

Uusimmat uutiset