Lukijalta: Raideinvestointien perustuttava selvitettyyn tietoon

Ihmiset ja tavarat on saatava raiteille. Toimivat raideyhteydet palvelevat ihmisiä, taloutta ja ilmastonmuutoksen hillintää. Myös Helsingistä itään tarvitaan nopeat ja luotettavat raideyhteydet.

Ns. itäradan linjauksia on selvitetty edellisen kerran 10 vuotta sitten tehdyssä esiselvityksessä, jossa itäistä rannikkoa Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina kautta kulkeva ns. itäinen rantarata todettiin Suomen kannalta kannattavimmaksi. Tämän vuoden alussa – voimakkaan aluepoliittisen lobbauksen tuloksena – selvityksessä vähemmän kannattavaksi todettu Kouvolan oikorata on kiilannut keskusteluissa esiin.

Oikoradan on jo arveltu toteutuessaan uhkaavan Suomen suurimman vientisataman Hamina—Kotkan toimintamahdollisuuksia. Sen vaikutus myös Lahden seutuun on tutkittava tarkkaan, kun jatkossa itäinen liikenne ohittaisi Lahden.

Tätä linjausta on ajettu ilman tuoretta tutkimustietoa, aikaisemmat ohittaen. Nyt myös vihreät näyttävät pelaavan aluepoliittista populistista peliä juuri eduskuntavaalien kynnyksellä. Raidepoliittisessa linjauksessaan vihreät kannattaa vain yhtä Helsingistä itään suuntautuvaa ratalinjaa – ainoan olemassa olevan tutkimustiedon vastaisesti ja samalla kun uutta selvitystä valmistellaan.

Jotta tulevat äärimmäisen tärkeät miljardi-investoinnit rataverkkoon kannattavat, on päätöksenteossa edettävä tietoon, ei mutuun perustuen. Nyt on saatava työrauha selvitystyölle ja keskustelu linjauksesta käytävä kun kaikki itäiset ratalinjausvaihtoehdot on selvitetty ja vertaileva analyysi saatu valmiiksi.

Joona Mielonen
puoluehallituksen jäsen, (vas.)
Kotka

Aino-Kaisa Pekonen
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja, (vas.)
Riihimäki

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet