Lukijalta: Kaupungin liikenne- suunnitelmasta pidettävä kiinni

Olavinkadun kunnostus Brahenkadun kiertoliittymästä Kauppatorille on nyt saatu likipitäen siihen muotoon, kuin alun perin oli haluttu. Joitakin pieniä muutoksia on jouduttu tekemään mm. bussipysäkkien paikkoihin ja osa kiveystöistä on vielä kesken. Kiitos tekijöille ja suunnittelijoille tästä!

Kaupungin liikennesuunnitelmassa on ohikulkutielle haluttu ohjata se osa ajoneuvoliikenteestä, joka ennen on käyttänyt Olavinkatua kaupungin läpiajoon. Tavoitteen saavuttamiseksi Olavinkadulle jätettiin vain kaksi ajokaistaa entisen neljän sijaan ja ajonopeuksia alennettiin.

Nämä toimenpiteet tukevat yhtä Olavinkadun kehittämisen keskeistä ajatusta yhteisestä tilasta, jossa jalankulkijat ja pyöräilijät sekä autoliikenne liikkuvat samoilla ehdoilla. Tärkeää osaa siinä näyttelee esteettömyys ja alhainen liikennenopeus, jolla pyritään vähentämään henkilövahinko-onnettomuuksia.

Tätä tavoitetta tukee suunnitelmassa oleva 30 km/h nopeusrajoitus koko keskusta-alueella. Tutkimusten mukaan tämä nopeus on liikenneturvallisuuden kannalta paras kaupunkien keskusta-alueilla, myös Helsingissä.

Kirkkokatu—Kauppatori-välin valmistuttua, Brahenkadun ja Kirkkokadun välillä hyvin toiminutta 30 km/h nopeusrajoitusta jatkettiin Kauppatorin risteykseen asti. Teknillinen lautakunta oli kuitenkin hylännyt liikennesuunnitelman tältä osin viime kesäkuussa ja päätti silloin jäsen Matti Lundeniuksen (ps.) ehdotuksesta yksimielisesti, että tarvittavat nopeusrajoitusmuutokset tehdään katukohtaisesti. Olavinkadulla palattiin koko matkalle nopeuteen 40 km/h.

Nyt herää kysymys, mitä lautakunnan jäsenet oikein ajattelivat vai oliko tämä taas yksi niitä yllättäen esille tuotuja ja hätiköiden tehtyjä päätöksiä, joita on nähty täällä liian usein.

Kauppatorin ja Olavinkadun risteyksen uusi liikennesuunnitelma ei mielestäni ole hyvä ja se vaatii vielä kunnollista tarkastelua ja pohdintaa. Siksi oli hyvä, että siinä otettiin jatkoaika. Risteyksen liikennejärjestelyssä lähtökohtana tulisi olla 30 km/h nopeus ja katuremontinkin aikana ilman liikennevaloja hyvin toiminut nykyinen malli.

Torsti Aspivaara
Savonlinna