Lukijalta: Konsertti vei Talvelan perintöä eteenpäin

Perjantaina oli Kerimäen kirkossa Mozartin Missa in C -konsertti. Konsertti oli paitsi eräs tämän festivaalikesän musiikillisista huipennuksista, myös Martti Talvelan muistoksi omistettu.

Ilman Martti Talvelan suurta visiota, suoranaista missiota Savonlinnan Oopperajuhlien puolesta, ilman hänen henkilökohtaista henkistä ja taloudellistakin panostustaan, ilman hänen koko perheensä väsymätöntä työtä 1970-luvun vuosina, kellään ei Savonlinnalla olisi sitä poikkeuksellista asemaa eurooppalaisten kulttuurikaupunkien joukossa, joka sillä eittämättä ainakin vielä on — eikä kenelläkään meistä oopperajuhlien työntekijöistä olisi nykyistä työpaikkaamme.

Olavinlinnan ohella Kerimäen puukirkko oli Martti Talvelan ajatuksissa toinen tärkeä voimavara hänen alkaessaan määrätietoisesti kehittää Savonlinnan Oopperajuhlien toimintaa ja musiikillista profiilia. Kaikkina seitsemänä Talvelan taiteellisen johtajuuden vuotena Kerimäellä järjestettiin Oopperajuhlien konsertteja. Kun näin jälkikäteen tarkastelee noita 70-luvun konserttien esiintyjiä ja ohjelmistoja, tulee jopa lievästi häkeltynyt olo.

Huikein yksittäinen Kerimäki-vuosi lienee ollut 1976, jolloin puukirkossa Leif Segerstamin johtaman Oopperajuhlaorkesterin solistina lauloi Birgit Nilsson, Vladimir Ashkenazy johti Mozartin Haffner-sinfonian ja soitti kaksi pianokonserttoa ja koko festivaalikauden huipensi Verdin Requiemin esitys, kapellimestarina Nello Santi, solisteina Pilar Lorengar, Stella Silva, Peter Lindroos ja Martti Talvela itse!

Pienenä anekdoottina tuohon viimemainittuun: Peter Lindroos tuli kyseiseen konserttiin pikahälytyksellä sairastuneen Nicolai Geddan tilalle ja tämän nopean komennuksen johdosta Lindroosin perheellä on tänäkin päivänä kesäasunto Kerimäellä.

Martti Talvelan eräs johtoajatus oli intohimo kvaliteettiin, laatuun. Hän ymmärsi myös harvinaisen selvästi pitkäjänteisen koulutuksen merkityksen. Suomalaisten nuorten laulajalahjakkuuksien etsiminen, heidän tukemisensa ja eteenpäin uralla auttaminen oli eräs Talvelalle tärkeistä teemoista. Timo Mustakallio -laulukilpailusta tuli tärkeä osa Savonlinnan Oopperajuhlien festivaalikautta Talvelan toisesta kesästä, 1974 alkaen.

Savonlinnan Oopperakuoron toiminnan kehittäminen oli toinen Martti Talvelalle tärkeistä ja läheisistä asioista. Hän organisoi omilla henkilökohtaisilla suhteillaan kuoron tuolloisen johtajan, Kyösti Haatasen opintomatkan Berliinin Deutsches Operiin ja kävipä jopa itse antamassa äänenmuodostuskoulutusta kuorolaisille. Vaikka itse en tuolloin kuorossa vielä laulanutkaan, mieleeni on vahvasti piirtynyt paikallislehti Itä-Savossa julkaistu valokuva, jossa maailman huippuoopperatalojen lavoilla esiintynyt bassojätti näyttää laulamisen mallia tuolloin pääosin paikallisista laulunharrastajista koostuneelle kuorolle.

Kerimäen kirkon huippukonsertti oli komea tulos siitä kehityksestä, jonka Martti Talvela omalla panoksellaan ja määrätietoisuudellaan aloitti. Se vei eteenpäin Talvelan perintöä hänen itsensä viitoittamalla tavalla. Konsertissa kuultiin, mitä syntyy silloin, kun tekijöillä on intohimo kvaliteettiin.

Olli Tuunanen

Musiikkituottaja

Savonlinnan oopperajuhlat