Pääkirjoitus: Sähköautoilussa hankala välivaihe

Sähköautojen myynti polkee paikallaan, kun latauspalveluja on liian harvassa ja vähän. Verkoston kehitys taas tahmoo, kun uusia sähköautoja ilmaantuu liikenteeseen vuosittain vain joitakin satoja.

Sähköautoilla Suomea kiertävät työmatkalaiset ja lomailijat silmäilevät matkapuhelimistaan huolestuneina kulkupeliensä latauspaikkakarttoja.
Vaikka sähkö- ja energiayhtiöt yhteistyökumppaneidensa kanssa ja valtion investointituen turvin rakentavatkin latausverkostoja eripuolille maata nyt vinhaan, on niitä valmiina vielä vähän. Pitkiä matkoja autoileva joutuu miettimään aikataulunsa sekä kulkureittinsä tarkkaan ja päätieverkostoa suosien.
Suomi on nyt hankalassa välivaiheessa. Sähköautojen myynti polkee paikallaan, kun latauspalveluja on liian harvassa ja etenkin pikalatausmahdollisuuksia kiireisille liikkujille vähän. Verkoston kehitys taas tahmoo, kun uusia sähköautoja ilmaantuu liikenteeseen vuosittain vain joitakin satoja.
Sähköautot ja niiden akustot ovat kalliita ja tekniikka mietityttää ostajia. Lisää vauhtia sähköautokauppaan toisivat valtion tuet. Norjassa sähköautojen osuus uusien autojen kaupasta nousi tukien ansiosta 40 prosenttiin.
Kuluttajille yhä tärkeämpiä ovat myös ympäristöseikat. Kaupunkialueilla sähköautot vähentävät melua ja paikallisia pienhiukkaspäästöjä.
Yhdysvalloista Savonlinnaan lomailemaan tullut sähköautoalaan perehtynyt konsultti Jukka Kukkonen toi kiinnostavan näkökulman keskusteluun muistuttamalla polttomoottoriautoja liikuttavan tuontiöljyn mukana valuvan euroja Suomesta ulos ja öljyn aiheuttamia saasteita puolestaan sisään (Itä-Savo 11.8.).
Suuren maailman kokemuksella Kukkonen rohkaisee entisiä maanmiehiään sähköautoiluun ja kiirehtii verkoston rakentajia. Hän uskoo sähköautoilun isoon tarinaan ja pitää pikalatauspisteitä jopa seudullisina markkinointietuina.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.