Pääkirjoitus: Väylämallissa on paljon selvitettävää

Aikataulu tuntuu perin kiireiseltä moniulotteisessa hankkeessa.

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) suunnittelema malli väyläverkoston yhtiöittämisestä hämmentää.
Blogi-kirjoituksessaan Berner lupaa, että ministeriön selvitystyöstä kerrotaan lisää tässä kuussa. Ministeri pitää mahdollisena, että hallitus päättäisi jatkosta kevään kehysriihessä ja että uusi valtionyhtiö aloittaisi vuoden kuluttua. Aikataulu tuntuu perin kiireiseltä moniulotteisessa ja miljardien omaisuuseriä siirtävässä hankkeessa.
Tietoa tarvitaan siitä, miten uusi järjestelmä parantaisi kansalaisten liikkumismahdollisuuksia ja yritysten toimintaedellytyksiä. Digitalisaation ja it-alan osaamisen edistäminen ovat ohuita perusteluita.
Verorasituksen muuttuminen kohtuullisiksi asiakasmaksuiksi tuntuu epätodennäköiseltä ainakin niin, että maan eri osat tulisivat kohdelluiksi tasavertaisesti. Uudella valtionyhtiöllä olisi tuottotavoite. Lisäksi kaavaillussa järjestelmässä käyttöoikeutta myyvät palveluoperaattorit muodostaisivat välikäden, jonka senkin olisi saatava voittonsa tienkäyttäjiltä.
Avoimia kysymyksiä on paljon. Kuka ohjaa käytön hintaa? Kuka päättää kerättyjen rahojen käytöstä? Poliittisen ohjauksen väheneminen markkinaehtoisuuden nimissä ei välttämättä ole paras ratkaisu. Valtiollisen väyläyhtiön olisi etsittävä investoinneille parhaiten tuottavat kohteet, ja silloin sorateiden siltarummuista saattaisi tulla harvinaisia uutisia.
Siinä Berner on oikeassa, että uusia avauksia tarvitaan, kun teiden yleiskunto heikkenee. Autoilijat ovat huomanneet, että tähänastiset lupaukset polttoaineveron kohdentumisesta tieverkon parhaaksi ovat toteutuneet huonosti.
Mikko Kontti

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.