Pääkirjoitus: Alennusmyynnillä on iso merkitys

Perinteiset kausialennusmyynnit ovat säilyttäneet suosionsa asiakkaiden keskuudessa yllättävän hyvin.

Joulun jälkeinen arki alkoi alennusmyynneillä. Välipäivistä loppiaiseen jatkuva ale-kausi huipentaa vähittäiskaupan vuoden tärkeimmän myyntikauden, joka alkaa marras- joulukuun taitteesta, veronpalautuspäivästä.
Perinteiset kausialennusmyynnit ovat säilyttäneet suosionsa asiakkaiden keskuudessa yllättävän hyvin, vaikka vähittäiskaupan alati kiristyvän kilpailutilanteen takia esimerkiksi kodinkone- ja huonekalualalla tuntuu olevan jatkuvasti käynnissä jonkinlainen alennuskampanja. Samoin kauppaketjujen omat erikoismyynnit ovat lisääntyneet viime vuosina.
Kaupan Liitto on selvittänyt suomalaisten ale-käytöstä. Liiton tutkimusten mukaan lähes kaksi kolmasosaa suomalaisista seuraa alennusmyyntejä ainakin jollakin tasolla ja noin puolet niistä myös jotakin ostaa. Suosituimpia tuotteita ovat elektroniikka, kodinkoneet, urheiluvälineet ja vaatteet.
Suomalaisen vähittäiskaupan kannalta ilahduttavin tieto Kaupan liiton tutkimuksessa on, että valtaosa alennusmyyntejä hyödyntävistä suomalaisasiakkaista suuntaa edelleen perinteiseen kivijalkakauppaan. Verkosta aletuotteita metsästävät nuoret ja nuoret aikuiset, mutta varttuneempi asiakaskunta luottaa edelleen kivijalkakaupan palveluihin.
Alennusmyynnit ovat hyvä tilaisuus tukea oman paikkakunnan yrittäjiä ja yrityksiä omilla ostopäätöksillä. Paikallisissa liikkeissä käytetyt eurot kun jäävät paikkakunnalle ja luovat taloudellista vireyttä sekä elinvoimaa. Asiakkaiden rahoilla pyöritetään yrityksiä, ylläpidetään työllisyyttä ja luodaan uusia työpaikkoja.
Oman seudun kauppoihin kannettu raha pyörittää laajemminkin yhteiskunnan rattaita yritysten maksamina veroina.

Anssi Mehtälä

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.