Pääkirjoitus: Elleivät lentoreitit Savonlinnan ja Helsingin välillä pelaa, eivät työkseen matkustavatkaan pysy kaupungissa

Savonlinnan lennot on pidettävä siivillään myös vuoden 2020 jälkeen.

Kun Materkankaan lentokentän avajaisia vietettiin Savonlinnassa 44 vuotta sitten, toi ensimmäinen kentälle laskeutunut Convair Metropolitan 30 hengen ryhmän englantilaisia maahantuojia Oy Wilh. Schaumanin uuden pinnoituslinjan vihkiäisiin.
Suoran lentoyhteyden merkitys kaupungille ja sen teollisuus-, vienti- ja matkailuyrityksille on sittemmin vain kasvanut.
Nyt lentoliikenteen varassa on osa suuryritysten tuloksellisuudesta ja säännöllisestä yhteydenpidosta asiakkaisiin. On päästävä liikkumaan rivakasti ja aikataulujen jatkoyhteyksiin maailmalle on toimittava.
Elleivät reitit Savonlinnan ja Helsingin välillä pelaa, eivät työkseen matkustavatkaan pysy kaupungissa, vaan hakeutuvat parempien yhteyksien äärelle. Henkilöstön perässä on uhka myös toimintojen ja tuotannon siirtymisestä.
Tieto Budapest Aircraft Servicen hoitaman Savonlinna—Helsinki-reittiliikenteen jatkumisesta on hyvä uutinen.
Kolmen vuoden sopimus luo asiakkaille varmuutta yhteyksien ja palvelun toimivuudesta. BASe Airlines on päättyvän kauden aikana osoittautunut yhtiöksi, jonka vuoroja ei ole juurikaan peruttu ja jonka henkilökunta on ystävällistä ja palvelualtista.
Seuraavaksi odotetaan sopimuksen toisten osapuolten, valtion ja kaupungin, pitävän kiinni omista velvoitteistaan ja maksavan osuutensa kuluista.
Epävarmuutta lentojen jatkuvuudesta vuoden 2020 jälkeen on ilmassa. Joukkoliikenteen tukeminen on hallituskaavailuissa siirtymässä maakuntien tehtäväksi.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) pitää selvänä, että Savonlinnan lennot pysyvät siivillään erillisrahoituksen turvin myös myöhemmin. Kyse on kuitenkin vuosittain vahvistettavasta määrärahasta ja jokainen hallitus tekee rahanjaosta aikanaan omat ratkaisunsa.

Lentoliikenteen varassa on osa suuryritysten tuloksellisuudesta ja säännöllisestä yhteydenpidosta asiakkaisiin.