Pääkirjoitus: SuPer nosti kissan pöydälle

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on turvautunut järeisiin toimiin, kun se on tehnyt niin valvontapyynnön Itä-Suomen aluehallintoviranomaiselle kuin kantelun oikeusasiamiehelle Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksoten kotihoidosta.

SuPerin mukaan kotihoidon tilanne ei täytä lakien ja laatusuositusten vaatimuksia.
SuPerin toimenpide on vähintäänkin oikeutettu. Valvontapyyntö ja kantelu nostavat julkiseen keskusteluun sen, mikä on tiedetty jo pitkään, mutta lähinnä aiheuttanut vain hämmennystä ja kauhistelua.

On myös kohtuutonta, että omaiset tai palvelua käyttävät, valittavat hoitajan huonosta tai välinpitämättömästä hoidosta, jos työntekijälle ei ole annettu edes mahdollisuutta tehdä työtään asiaan kuuluvalla tavalla.

Eksoten kotihoidon henkilökunnan listaamat epäkohdat ovat puhuttelevia; epäsäännöllinen lääkehoito, hoitajien jatkuva vaihtuminen, kuntoutuksen puuttuminen ja jatkuva kiire monin muiden epäkohtien lisäksi, eivät anna kuvaa laadukkaasta hoidosta.

Eksoten on syytä toimia tehokkaasti tilanteen korjaamiseksi ja huolehtimaan siitä, että asiakkaat saavat heille oikeutetusti kuuluvaa laadukasta hoitoa ja, että työntekijät pystyvät tekemään hoivatyötään inhimillisellä aikataululla.

Sosterista ei SuPerin puheenjohtajan Silja Paavolan mukaan ole kantautunut Eksoten kaltaisia ongelmia.

Sosterin kotihoidon asiakkaat saavat lääkkeensä ajallaan, mutta kotihoidon päällikkö Minna Laurio myöntää, että hoitajilla pitäisi olla enemmän aikaa asiakkailleen.

Sosterin tilannetta voi pitää parempana, koska kehittämistarpeet on havaittu työnjohdossa, ilman valvontapyyntöjä. Huoli laadukkaasta hoidosta on siis työnantajan ja -tekijöiden yhteinen, joten toiminnan kehittämisen uskoisi olevan siksi helpompaa.

Jaana Rautio-Teijonmaa
jaana.rautio-teijonmaa@ita-savo.fi