Kaupallinen yhteistyö | Lumme Energia

Reijo Björkmanin hybridiauto on käytössä simppeli ja bensa-autoa kolmanneksen halvempi — Kuuntele videolta, kuinka hiljainen sähköllä käyvä auto on

Sähköautoilun edulliset kustannukset kiinnostavat yhä useampaa kuluttajaa. Lumme Energia ennakoi suosion kasvua lisäämällä julkisia latauspisteitä ja kehittämällä taloyhtiöille sopivia ratkaisuja.

Reijo Björkman ei keksi moitittavaa nykyisestä 
ladattavasta hybridiautostaan. Kokeneellekin autoharrastajalle sähköauto
 tarjoaa elämyksiä: Björkmanin Volvosta irtoaa enimmillään rapsakat 400 
hevosvoimaa.
Reijo Björkman ei keksi moitittavaa nykyisestä ladattavasta hybridiautostaan. Kokeneellekin autoharrastajalle sähköauto tarjoaa elämyksiä: Björkmanin Volvosta irtoaa enimmillään rapsakat 400 hevosvoimaa.

Mikkeliläinen Reijo Björkman on saanut kokea kouriintuntuvasti, kuinka sähköautoilun arkipäiväistyminen kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa.

Kun hän kaartaa autollaan Mikkelin toriparkkiin ja laittaa kulkupelinsä lataukseen Lumme Energian latauspisteeseen, ympärille ilmestyy usein yksi tai useampi utelias.
– Paljon on saanut vastailla kysymyksiin. Mutta se ei haittaa ollenkaan, Björkman hymyilee.

Björkmanin Volvo on pistokehybridi eli autossa on ulkopuolelta ladattavilla akuilla toimiva sähkömoottori, mutta myös perinteinen bensiinimoottori.

Auton mittariin on kertynyt parin vuoden aikana lähes 50 000 kilometriä ja kokemukset ovat olleet käytännössä vain myönteisiä.

Björkman arvioi, että sähkömoottori kuljettaa kolmanneksen vuotuisista ajokilometreistä.

– Työmatkat ja kaupunkiajot menevät käytännössä kaikki sähköllä. Talvella akut eivät kylmänä lataudu ihan niin täyteen kuin kesällä, mutta ero ei ole iso.

Björkman lataa autoaan päivisin toriparkissa ja yöt kotona. Tavallisesta pistorasiasta lataaminen vie aikaa noin kahdeksan tuntia, julkisesta keskinopeasta latauspisteestä tunnista kolmeen tuntiin.

– Kun lataamiseen tottuu, se on hyvin pieni vaiva.

(Juttu jatkuu videon jälkeen.)

 

Jakeluverkosto laajenee jatkuvasti

Vaikka sähköautoja on vielä lukumääräisesti vähän, on energiayhtiöiden oltava valppaana, sanoo Lumme Energian liiketoimintajohtaja Mika Ahola.

– Autoteollisuuden ilmoittama suunta on hyvin selkeä. Jakeluverkostoa on rakennettava jo nyt, vaikka käyttäjiä on toistaiseksi vähän.

Lumme Energialla on tällä hetkellä 12 kaikille avointa latauspistettä eri puolilla Etelä-Savoa ja uusia on jatkuvasti suunnitteilla.

Ahola muistuttaa, että auton lataamiseen sopivia sähköpisteitä on Etelä-Savossa kokonaisuudessaan noin 100 000 eli kaikki sähköistetyt kotitaloudet.

Teknisesti haasteellisimpia ovat olleet taloyhtiöt, joissa sähkönkulutusta ei useinkaan voi seurata käyttäjäkohtaisesti. Perinteiset lämmitystolpat eivät myöskään sovi parhaalla mahdollisella tavalla sähköautojen lataamiseen.

Aholan mukaan Lumme Energiassa kehitetään tähän parhaillaan ratkaisua.

– Tavoitteena on syksyyn mennessä tuoda markkinoille ratkaisu, jossa sähkönkäytön seuranta on läpinäkyvää ja kustannukset kohdistuvat oikein.

 

Uusiutuvalla energialla puhdasta autoilua

Sähköautoiluun kuluttajia kannustaa ainakin kaksi asiaa: edulliset käyttökustannukset ja ympäristöystävällisyys.

Lumme Energian latauspisteiden sähkö on saanut Suomen luonnonsuojeluliiton luoman EKOenergia-ympäristömerkinnän. Merkintä kertoo, että sähkö on tuotettu uusiutuvalla energialla, joka täyttää ympäristöjärjestöjen kestävyyskriteerit. Lisäksi EKOenergia-merkityn sähkön myynnistä ohjataan rahaa uusiutuvan energian hankkeisiin kehittyvissä maissa.

– Kovin pitkään ei mene siihenkään, että kiinteistöillä on omia aurinkosähköjärjestelmiä, joilla autoja voidaan ladata ja myydä ylimääräistä sähköä takaisin verkkoon. Teknisesti se on jo mahdollista, mutta tekniikan yleistyminen vie aikansa.

Aholan mukaan siirtymävaihe polttomoottoreista sähkömoottoreihin kestänee joitakin vuosia niin järjestelmien kuin autojenkin osalta. Samaa mieltä on Björkman.

Tavallisesta pistorasiasta lataaminen vie aikaa noin kahdeksan tuntia, julkisesta keskinopeasta latauspisteestä tunnista kolmeen tuntiin. Reijo Björkman lataa autoaan päivisin toriparkissa ja yöt kotona.

– Harkitsin jo nyt täyssähköautoa, mutta toistaiseksi toimintasäde on useimmissa vielä sen verran lyhyt, että siitä voisi tulla ongelmia pidemmillä matkoilla. Nykyisen auton jälkeen kynnys on kuitenkin selvästi matalampi.

 

Näin vertailet autoilun kustannuksia

Auton hinta

Täyssähkö- tai pistokehybridiauto on hankintahinnaltaan kalliimpi vastaavaan polttomoottorimalliin verrattuna. Auton jälleenmyyntiarvo voi kuitenkin olla jatkossa suhteessa parempi.

Huolto- ja ylläpitokustannukset

Sähkömoottorissa on vähemmän liikkuvia osia kuin perinteisessä polttomoottorissa, joten huoltotarve on vähäisempi. Isoin yksittäinen kuluerä on akusto. Noin 5000—8000 euroa maksaville akuille annetaan kuitenkin yleensä useiden vuosien takuu. Huomioi, että pistokehybridissä on polttomoottori, joka edellyttää huoltamista.

Käyttökustannukset

Nyrkkisääntö on, että sähköauton kuluttama energia maksaa noin kaksi euroa sataa kilometriä kohden. Perinteisen bensiinikäyttöisen auton polttoainekustannukset ovat samalla matkalla noin 8—10 euroa.

Täyssähköauto

Hankintahinta alkaen noin 36 000 euroa (esim. Nissan Leaf)
Perus- ja käyttövoimavero vuosittain noin 190 euroa.
Polttoaine- eli energiakustannukset noin 400 euroa.

Pistokehybridi

Hankintahinta alkaen noin 33 000 euroa (esim. Hyundai Ioniq)
Perus- ja käyttövoimavero vuosittain yhteensä noin 150 euroa.
Polttoainekustannukset noin 1200 euroa, josta sähköön 130 euroa ja 1070 euroa bensiiniin.

Tavanomainen bensiinikäyttöinen auto

Hankintahinta noin 25 000 euroa.
Ajoneuvo- ja käyttövoimavero vuosittain noin 280–330 euroa.
Polttoainekustannukset noin 1800 euroa.

Taulukko ei sisällä huolto- ja ylläpitokustannuksia. Polttoainekustannukset on laskettu 20 000 ajokilometrin perusteella. Tiedot perustuvat autovalmistajien julkaisemiin tietoihin ja Trafi.fi:n laskureihin.

Artikkelia täsmennetty 30.5. klo 10:30 Ekoenergia-sertifikaatin osalta.

Lumme Energia