Höyrylaivaregatan järjestäjät turhautuneita Savonlinnan kaupungin nihkeään asenteeseen — kaupunki kritiikistä ihmeissään: ”Olemme tehneet kaiken mitä meiltä on pyydetty.”

Monessa muussa kaupungissa kaupunki ottaa regatan järjestelyistä ison vastuun. Pursiseura ei ole pyytänyt Savonlinnaa tapahtuman järjestäjäksi eikä kaupunki ole tarjoutunut.

Tuija Pauhu

Monet ragattaan osallistuneista laivoista on rakennettu Laitaatsillan telakalla ja niiden kotisatama on Savonlinna
Monet ragattaan osallistuneista laivoista on rakennettu Laitaatsillan telakalla ja niiden kotisatama on Savonlinna

Höyrylaivoilla on vahva rooli Savonlinnan kulttuuriperinnössä ja identiteetissä. — Tiedottaja Miia Käyhkö

Höyrylaiva Kalle Tihveräisen kippari antoi ymmärtää viikonloppuna Saimaan höyrylaivaregatan yhteydessä, että Savonlinnan kaupunki ei arvosta Saimaan höyrylaivaperinnettä. Nyt Suomen Höyrypursiseuran kommodori Taisto Nevalainen sanoo, että taustalla on pitkäaikainen turhautuminen kaupungin vähättelevään asenteeseen.

—Useimmissa muissa kaupungeissa vanha Saimaan höyrylaivaperinne nähdään matkailullisesti tärkeänä. Mutta ei Savonlinnassa, sanoo Nevalainen.

—Parhaimmillaan tämä toimii monissa regattakaupuneissa niin, eli että asiat toimivat juoheasti ja isäntäkaupunki ottaa regatasta aktiivisen järjestelyvastuun silloin kun se on paikkakunnalla. Höyrylaivat ja regatta ovat osa kaupungin kesää.

—Mutta Savonlinnassa se ei mene näin. Joka asia pitää erikseen kysyä, anoa ja kaivella. Asiat toimivat jähmeästi ja eikä sopivaa tahoa tahdo löytyä, Nevalainen kuvaa.

Tuija Pauhu

Höyrylaivaregatta kiinnosti kansaa Savonlinnan matkustajasatamassa viime viikonloppuna yhdeksän vuoden jälkeen.
Höyrylaivaregatta kiinnosti kansaa Savonlinnan matkustajasatamassa viime viikonloppuna yhdeksän vuoden jälkeen.

Kaupunki saisi laivoista hienon käyntikortin

Hänen mukaansa laivojen hoito ja niiden kunnon yläpito työllistää seuran jäseniä niin, että tapahtumien järjestämiseen ei jää energiaa. Eikä siihen välttämättä ole taitojakaan.

Nevalainen sanoo ymmärtävänsä, että ooppera työllistää kaupungin viranhaltijoita kesäisin eikä ylimääräisiä resursseja ole.

—Mutta siitä huolimatta Savonlinna on Laitaatsillan telakan takia keskeinen paikka höyrylaivaperinteen kannalta. Savonlinna saisi höyrylaivoista hienon käyntikortin itselleen, ihmiset ovat aina kiinnostuneita vanhoista höyrypursista oltiinpa sitten missä vaan.

Regatta viimeksi vuonna 2009

Yksittäisiä aluksia nähdään usein Savonlinnassa johtuen siitä, että Höyrypursiseuralla on tukikohta Laukansaaressa, josta seura osti Säämingin vanhan kansakoulun vuonna 1972. Seura maksaa paikasta kiinteistöveroa ja teettää korjaustöitä paikallisilla yrityksillä.

Muita regattapaikkakuntia ovat Lappeenranta, Imatra, Mikkeli, Puumala, Sulkava, Joensuu, Kuopio, Varkaus, Heinävesi ja Punkaharju.

Savonlinnassa kesäregatta nähtiin ennen viime viikonloppua viimeksi vuonna 2009. Lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna Savonlinnassa pidettävä Karvalakkiregatta on jokavuotinen tapahtuma.

Kaikki tehtiin mistä oli sovittu

Nevalainen tunnustaa, että regatan perusjärjestelyt menivät Savonlinnassa hyvin. Kaikille laivoille löytyi satamasta ilmainen paikka eikä eikä laivojen tarvinnut maksaa esimerkiksi sähköstä erikseen. Ohjelma kiinnosti ihmisiä ja kävijöitä oli.

Savonlinnan kaupungin satamapäällikkö Jukka Vaahtoluodon mukaan kaupunki toimi teknisten järjestelyjen osalta niinkuin oli ennakkoon sovittukin.

Hänen mielestään höyrylaivat sopivat hyvin Savonlinnan imagoon, ja kaupungin kannalta voisi olla myönteistä, jos ne tuotaisiin näkyvämmin esille osana Savonlinnan historiaa.

—Laitaatsillan telakan ansiosta laivanvalmistus on aikanaan keskittynyt Savonlinnaan. Ja nythän Lippakioskin puistoon saadaan laivatyön muistomerkki, mikä osaltaan tuo asiaa entistä vahvemmin esiin esiin.

Kaupungin tuki 1000 euron luokkaa

Kaupungintalolla ollaan höyrylaivureiden kritiikistä ihmeissään.

—Höyrylaivoilla on vahva rooli Savonlinnan kulttuuriperinnössä ja identiteetissä. Regatta on Savonlinnalle, sen asukkaille ja matkailijoille hieno tapahtuma, ja se rikastuttaa kaupungin kesää, linjaa kaupungin tiedottaja Miia Käyhkö.

Käyhkön mukaan kaupunki tuki tapahtumaa Höyrypursiseuran pyynnön mukaisesti tarjoamalla maksutta laituripaikat, sähkön ja veden alusten käyttöön. Tuen suuruus on noin tuhannen euron luokkaa, mikäli kaikki hyödynsivät palveluita.

Vastaanotto pursiseuran pyynnöstä

—Järjestimme myös mukana olleiden alusten laivapäällystölle vastaanoton kaupungintalolla. Tilaisuuden isännöi kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Anna-Kristiina Mikkonen, koska kaupunginjohtaja oli osallistumassa puhujana Savonranta-päivään.

Käyhkön mukaan kaupunki ei itse ollut asiassa aktiivinen. Vastaanotto järjestettiin Suomen Höyrypursiseura ry:n yhteydenoton perusteella.

—Tapahtuman järjestäjän puolelta ei tullut muita pyyntöjä kaupungille. Kaupunki järjesti kaikki ne asiat, joita höyrypursiseura pyysi kaupungilta.

Miten kaupunki valitsee ne tapahtumat, joissa se on mukana tapahtumajärjestäjänä, elinkeinojohtaja Janne Weander?

—Nämä ratkaistaan aina tapaus kerrallaan kaupungin resurssien puitteissa, mutta Höyrypursiseura ei pyytänyt kaupunkia järjestäjäksi.

—Savonlinnan elinkeinopalveluiden ollaan kehittämässä, ja syksyllä lanseerataan elinkeinopoliittisesti merkittävien tapahtumien järjestäjille suunnattu yhden luukun palvelumalli. Se helpottaa ja edesauttaa yhteistyötä kaupungin eri yksiköiden kanssa niille tapahtumille, joilla on elinkeinopoliittista merkitystä.

Juttua päivitetty 20.7.2018 lisäämällä tieto Höyrypursiseuran tukikohdasta.