Rajoittimilla varustetut henkilöautot olisivat mopoautoja turvallisempi vaihtoehto

Mopoautot voitaisiin tulevaisuudessa korvata nopeusrajoittimilla varustetuilla henkilöautoilla. 16-vuotiaat voisivat ajaa niillä turvallisesti.

Vesa Vuorela

Liikenne- ja viestintäministeriössä pohditaan uudistusta, joka korvaisi mopoautot nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla.
Liikenne- ja viestintäministeriössä pohditaan uudistusta, joka korvaisi mopoautot nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla.

Anne Kokkonen, Simo Arkko

Useiden vakavien liikenneonnettomuuksien jälkeen mopoautoille ei ole juuri löytynyt puolustajia. Liikenne- ja viestintäministeriössä harkitaankin mopoautojen korvaamista nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla.
Kyseessä olisi tavallinen henkilöauto, jonka enimmäisnopeus on säädetty 60 kilometriin tunnissa. Turvallisuus paranisi, kun alle 18-vuotiaat ja vanhukset voisivat liikkua mopoautoa huomattavasti vankemmalla kulkuneuvolla.
Nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto voidaan sallia kansallisesti EU:ssa. Ministeriö sekä liikenteen turvallisuusvirasto Trafi selvittävät nyt yhdessä, mitä kaikkea idean toteuttaminen edellyttäisi.

Teknisesti uudistus olisi varsin helppo toteuttaa. Autotuojat ry:n tekninen asiantuntija Markus Markkanen kertoo nopeusrajoittimen maksavan 300 euroa ja laitteen asentamisen vievän ammattilaiselta noin tunnin verran.
Rajoitin sopii mihin tahansa sähköisellä kaasupolkimella varustettuun autoon. Siten käytännössä melkein kaikki runsaan kymmenen viime vuoden aikana käyttöönotetut autot voidaan muuttaa mopoautokortin haltijoille soveltuviksi.
Markkasen mukaan myös laitteen väärinkäyttömahdollisuudet on huomioitu. Mukaan on tulossa suojalaitteita, jotka katkaisevat yhteyden kaasupolkimeen, jos rajoitinlaite yritetään ohittaa.
— Liikenteessä ja katsastuksessa huomataan, jos rajoitinta ei ole käytetty asianmukaisesti, Markkanen toteaa.

Itä-Suomen liikennepoliisin komisario Juha Uusitalo pohtii, ettei mahdollinen uudistus toisi liikennevalvontaan muutoksia. Tosin hitaammin liikkuva ajoneuvo tulisi merkitä jollain tapaa.
— Tälläkin hetkellä tutkalla katsotaan, kulkeeko nelipyörä kovempaa. Niitä koeajellaan ja katsellaan onko niitä muuteltu mitenkään.
Kuljettajan turvallisuutta uudistus kohentaisi merkittävästi. Erilaiset turvalaitteet hyödyttävät nimenomaan kokemattomia autoilijoita.
— Ei se varmasti kolareita vähentäisi, mutta autojen turvallisuus olisi parempi auton turvalaitteiden takia, Mikkelin Autokoulun liikenneopettaja Seppo Viljakainen kommentoi.

Yksi merkillepantava asia on myös mopokorttiin liittyvä opetus. Esimerkiksi ajotuntien määrään tulisi todennäköisesti muutoksia. Autokoululiitto korostaakin riittävän ajo- ja teoriaopetuksen merkitystä.
— Vaatimustaso rajoitetun auton ja normaalin auton ajamiseen on kuitenkin täysin sama liikenteessä, Viljakainen muistuttaa.
Komisario Uusitalo ja liikenneopettaja Viljakainen suhtautuvat kuitenkin molemmat muutokseen varauksella, sillä asia on alkutekijöissään, eivätkä yksityiskohdat ole valmiina.
— Vielä ei oikein tiedä mihin suuntaan sitä suunnitellaan ja miten se lopulta menee läpi, Viljakainen kertoo.

Mikko Kääriäinen

Mikko Kääriäinen

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.