Päivystysnumero 116 117 laajenee pian lähes koko Manner-Suomeen – Puuttuu ensi vuoden alussa enää Lapista

Sairaanhoitopiirien asiantuntijat katsovat, että kansalaiset voisivat tuntea kiireellisiin tilanteisiin tarkoitetun palvelun paremminkin.

Sirkku Aalto

116 117 -päivystysavun yksi keskeisistä tehtävistä on ollut vähentää päivystysten kuormaa.
116 117 -päivystysavun yksi keskeisistä tehtävistä on ollut vähentää päivystysten kuormaa.

116 117 -päivystysavusta on vähitellen tulossa valtakunnallinen numero. Sen piirissä on tällä hetkellä 4,2 miljoonaa suomalaista.

Numeroon tulisi soittaa kiireellisissä asioissa, kun pohtii päivystykseen lähtöä ja oma terveysasema on kiinni. Hätätilanteissa oikea numero on yhä 112.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin palvelupäällikkö Hanna Vainio ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin päivystyksen ja ensihoidon ylilääkäri Jouni Kurola kiittelevät palvelua, mutta katsovat, että kansalaiset voisivat tuntea sen paremminkin.

– Hyödyt ovat todella merkittävät, mutta toiveissa on, että tunnettuus kasvaisi, Vainio toteaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) tavoitteena oli alun perin, että 116 117 olisi ollut käytössä koko Manner-Suomessa vuoden 2019 loppuun mennessä.

Päivystysavun on tähän mennessä ottanut käyttöönsä 14 sairaanhoitopiiriä. Lisäksi Kanta-Häme, Keski-Pohjanmaa, Pirkanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa ovat liittymässä mukaan lokakuu 2020–alkuvuosi 2021 -akselilla, Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri ensi vuoden loppuun mennessä.

Sivuun palvelusta on jäämässä vielä Lapin sairaanhoitopiiri, käy ilmi Uutissuomalaisen soittokierroksesta.

– Keskitetty puhelinpalvelu ei ole oikein toiminut meidän olosuhteissa: näissä etäisyyksissä ja eri vuorokauden aikoina tarvittavissa erilaisissa päivystyksellisten tilanteiden ratkaisuissa, johtajaylilääkäri Jukka Mattila kertoo.

– Järjestelmän pitäisi kehittyä niin, että puheluita voi ohjata eri päivinä ja eri vuorokauden aikoina eri tahoille riippuen siitä, mihin soittajan yhteydenoton tulisi meidän olosuhteissa ohjautua. Silloin meillä ei olisi mitään sitä vastaan, että puhelinnumeroa yksinkertaistetaan. Toistaiseksi järjestelmä ei siihen vielä taivu.

Palvelun on ollut määrä vähentää päivystysten ruuhkia.

– Päivystyskäyntejä on verrattu viime vuoden tilastoihin ja näyttää siltä, että päivystyskäyntien lisääntyminen on vähentynyt ja osittain jopa pysähtynyt. Tietysti siinä pitää olla varovainen, voiko vetää suoraa viivaa, että kaikki johtuu 116 117:sta, mutta kyllä se osatekijä on, Kurola kertoo Pohjois-Savon tilanteesta.

Numero on ollut Pohjois-Savon sairaanhoitopiirissä käytössä ensimmäisten joukossa loppuvuodesta 2017 lähtien.

Vainio tekee parhaillaan väitöskirjaa, jossa hän selvittää sitä, ovatko päivystysruuhkat vähentyneet.

– Tutkimusnäyttöä tästä ei Suomessa vielä ole, mutta on selvää, että tällä (palvelulla) pystytään ohjaamaan potilasvirtoja tarkoituksenmukaisempaan suuntaan.

Koronakeväänä puheluja 116 117:ään tulvi HUSin alueella (pois lukien Helsinki) jopa 30 000 kappaletta kuukaudessa. Normaalisti puhelujen määrä pyörii 15 000–20 000:ssa per kuukausi. Myös Pohjois-Savossa puhelumäärät olivat ”hurjia” koronavirusepidemian alussa, Kurola kertoo.

Hyödyt ovat todella merkittävät, mutta toiveissa on, että tunnettuus kasvaisi. — Palvelupäällikkö Hanna Vainio, HUS

STM lanseerasi 116 117 -numeron myös siksi, että kansalaisten hyvin tuntemaan 112 -hätänumeroon ohjautui liikaa neuvontatyyppisiä puheluita. Toukokuussa 116 117 lisättiin 112-sovelluksen päivystysnumerovalikoimaan.

Soittaessaan 116 117:ään potilas saa kiireellistä ja päivystyksellistä ohjausta ja hoidon tarpeen arvioinnin.

– Siinä on potilaalle sellainenkin etu, että voidaan katsoa, vaativatko potilaan oireet hakeutumista päivystykseen vai onko asia kenties niin kiireellinen, että puhelu täytyy yhdistää hätäkeskukseen, Vainio kertoo.

Hän huomauttaa, ettei potilaan tarvitse toistaa samoja asioita enää ”luukulla”.

– Päivystysavun kirjaamat asiat ovat nähtävissä vastaanottavassa päässä. Siellä osataan näin ollen varautua siihen, millainen tapaus on tulossa ja potilas pääsee sujuvasti eteenpäin.

Aivan moitteitta 116 117 ei ole toiminut, jos lehden tekstiviestipalstalle kirjoittaneeseen kansalaiseen on uskominen. Hän kertoo soittaneensa numeroon 69 kertaa kahdessa tunnissa saamatta ilmeisesti vastausta (Savon Sanomat 28.7.).

Toisin kuin toinen lappilainen sairaanhoitopiiri Länsi-Pohja aikoo liittyä mukaan päivystysapuun.

– Olisi erittäin suuri vaje, jos jäisimme pois tällaisesta valtakunnallisesta asiasta, johtajaylilääkäri Jyri J. Taskila sanoo.

Takaraja liittymiselle on Taskilan mukaan ensi vuoden lopussa.

– Päivystyspalvelumme on ulkoistettu ja palveluntuottajalla on oma call center. Liittyminen (116 117 -päivystysapuun) edellyttää tästä syystä neuvotteluja. Koronakevät on viivästyttänyt niitä.

Pirkanmaalla palvelu otetaan käyttöön vuodenvaihteessa. Sairaanhoitopiirin hallintoylilääkäri Eija Tomás kertoo, että palvelulta odotetaan ”ennen kaikkea vaikuttavuutta ja kustannussäästöjä”.

– Ja parempaa asiakasohjautumista: kansalaiset ohjautuvat oikea-aikaisesti päivystykseen, kuntien kiirevastaanotoille tai saavat avun vaivaansa suoraan puhelinneuvonnasta.

Pirkanmaa liittyy Tomásin mukaan palveluun vasta nyt, sillä sekä sairaanhoitopiirillä että Pirkanmaan kunnilla on ollut useita vuosia hyvin toimivat puhelinpalvelut.

– Kansalaiset ovat tottuneet käyttämään niitä ja niiden purkaminen ja järjestäminen uudelleen vie aikansa.

Esimerkiksi pirkanmaalaisia odottavia äitejä on ohjattu vuosikaudet soittamaan synnytyspäivystyksen puhelinneuvontaan.

116 117

Sai alkunsa lähes kolme vuotta sitten

116 117 -päivystysapua pilotoitiin Porvoon alueella syksyllä 2017.

STM vastasi valtakunnallisen hankkeen kehitystyöstä syksyyn 2019 saakka. Sen jälkeen vastuu palvelun koordinoinnista ja kehittämisestä sekä 116117-puhelinnumeron hallinnasta siirtyi SoteDigi Oy:lle.

SoteDigi kehittää palvelua kansallisesti yhtenäiseen suuntaan yhteistyössä kansallisten ja alueellisten toimijoiden kanssa. Sairaanhoitopiirit taas vastaavat palvelun tuottamisesta.

Lähde: Projektiasiantuntija Taru Tukiainen, SoteDigi.