Savonlinja pahoittelee palveluun pettyneen eläkeläismiehen kokemusta – "'Kiinnitämme tähän jatkossa enemmän huomiota"

Savonlinjan liikennepäällikkö Teuvo Punavaara pahoittelee eläkeläismiehen kokemusta yhtiön tarjoamasta matkasta.

Katja Juurikko

Turkulaismies pettyi Savonlinjan kuljettajan asiakaspalveluun. Kuvan auto ei liity tapaukseen.
Turkulaismies pettyi Savonlinjan kuljettajan asiakaspalveluun. Kuvan auto ei liity tapaukseen.

Itä-Savo kertoi perjantaina 85-vuotiaasta turkulaisesta miehestä, joka saapui Jyväskylään viime viikon keskiviikkona tarkoituksenaan jatkaa yhtiön kyydillä Toivakan kirkolle.

Mies oli halunnut varmistua oikeasta määränpäästä, johon kuljettaja oli vastannut auton menevän Toivakan tienhaaran kautta.

Paikkakunnan ulkopuolelta tulleelle eläkeläiselle tienhaaran pysäkki, joka oli merkattu lippuun nimellä "Toivakka Uusitie th E", ei sanonut mitään, ja pysäkille saavuttaessa selvisi, että Toivakkaan oli matkaa vielä noin 14 kilometriä. Mies joutui jäämään kaatosateessa pysäkille, josta samaan aikaan bussista jäänyt nuori herrasmies oli soittanut hänelle taksin perille asti.

Savonlinjan liikennepäällikkö Teuvo Punavaaran mukaan kolikolla on aina kaksi puolta, mutta yhtiö aikoo kiinnittää huomiota iäkkäiden ja ulkopaikkakuntalaisten jatkoyhteyksiin.

— Nykyään käy usein niin, että kuljettajan kysyessä asiakkaalta matkan määränpäästä hänelle todetaan vain että "mitä se sinulle kuuluu". Asiakaspalvelutyössä tällainen kalkki on nieltävä, ja tähän kiinnitetään huomiota myös kuljettajien asiakaspalvelukoulutuksessa.

Punavaara pohtii suomalaisten puhuvan liian vähän.

— Tässäkin oltaisiin selvitty huomattavasti vähemmällä, jos kuljettaja ja asiakas olisivat keskustelleet määränpäästä etukäteen. Totta kai kuljettajan velvollisuuksiin asiakaspalvelijana kuuluu asiakkaan perille pääsyn varmistaminen, esimerkiksi soittamalla taksi sadesäällä, kuten tässä tapauksessa.

Punavaara ei syytä tapahtuneesta ketään, mutta hänen mukaansa linja-auton reitillä olevat pysäkit on merkitty verkkokaupassa karttaan. Näin pysäkki ja jatkoyhteyden tarve olisi ollut selvä alusta asti.

— Se (pysäkki) on merkattu valtatien varteen. Tietysti tämä on ymmärrettävästi voinut mennä ohi lipun ostaneelta tyttäreltä.

— Mahdollisesti asiakasta harhaan johtavat pysäkkien nimet on päätetty ely-keskuksessa, joten niistä voi kysyä sieltä.

Punavaaran mukaan linja-automatkojen nykyinen trendi pienten taajamien välttelyssä on pakon sanelema.

— On asiakkaan kannalta ikävää, että autot ajavat vain valtateitä pitkin, mutta yhden matkustajan takia reittiä on mahdotonta viedä pikkukylän läpi. Kustannukset kasvavat suhteettomasti lipun hintaan nähden.

— Nykyään isot autot tuovat syöttöliikenteen valtateiden varsille, josta pienet kuljetukset ja taksit vievät määränpäähän. Tämä toiminta on vasta alkamassa, ja tavoitetila on saada kuljetukset toimimaan sulavasti. Puhutaan niin sanotusta matkaketjusta.