Konserttiarvio: Ihanat naiset lavalla

Timo Mustakallio –laulukilpailun voittajien konsertti

Savonlinnasali, 21.7.2018

Aurora Marthens, Sanna Iljin, laulu. Tuula Hällström, piano

Sibelius, Madetoja, R. Strauss, Rameau, Händel, Mozart, Gounod, Bellini, Donizetti

Viimevuotisen Timo Mustakallio –kilpailun voittajan Aurora Marthensin ja Eero Rantala -rahaston palkinnon saaneen Sanna Iljinin konsertti oli tyylikäs kokonaisuus, teemana selvästikin naisena olemisen koko tunteiden kirjo. Dramatiikkaa, sisäistä tuskaa, koettiin Richard Straussin Ofelia-laulusarjassa, jotain pelottavaa oli Sibeliuksen Jubal –laulussa, pakahduttavaa rakkautta parissa muussa Sibeliuksen laulussa. Sanna Iljin viekoitteli Madetojan Tule kanssani –laulussa. Straussin neljä muuta laulua soivat rauhallisesti.

Ooppera-osiossa heti aluksi käytiin äärimmäisyyksissä, Rameaun aariassa naurettiin, heti perään Händelin aariassa itkettiin lohduttomasti. Donizettin Quel guardo il cavaliere –aariassa oltiin nenäkkäitä. Sekä Marthesin että Iljinin näyttömötaidot ihastuttivat!

Konsertti huipentui kahteen duettoon Mozartin oopperoista. Ensimmäinen niistä, Mozartin vain 14-vuotiaana säveltämästä Mitridate-oopperasta, oli kertakaikkisen veikeä: ikään kuin nuori säveltäjä ei olisi tiennyt miten vaikeaa on laulaa korukuvioita nopealla tempolla 2-äänisesti! Marthens ja Iljin selvittivät vaikeudet hienosti. Esitys oli hauska ja rento, niin kuin moni muukin kappale konsertissa.

Marthensin äänessä riittää voimaa ja syvyyttä, hiljaisetkin kohdat kantavat yli koko katsomon, mikä on eduksi varsinkin Sibeliuksen lauluissa. Ääni on muutenkin hyvin soinnukas hiljaisemmissa kohdissa, laulaja hallitsee silloin hyvin vibraton ja ilmaisu on vivahteikasta. Voimakkaampiin ääniin kaipaisi pehmeyttä.

Iljinin sopraano soi kauniisti, taipuisasti ja hallitusti. Ach, ich fühl’s -aaria Mozartin Taikahuilusta sopi erityisen hyvin Iljinille, esitys oli hyvin koskettava. Paikoin tuntui, että äänen voimakkuus ei riitä isommille lavoille, varmaan tulevaisuus tuo parannusta. Iljinin ääntä kuuntelee mielellään.

Konsertin luotettava urakoija oli pianisti Tuula Hällström. Reaktioherkän pianistin upeita soolojakin kuultiin, mm. Straussin Morgen laulun pitkässä, kauniissa alkusoitossa.

Esko Alanen

Kommentoidut