Resiinarallia ja patikkaretkeä vanhalla ratapohjalla – Keskustelutilaisuus sunnuntaina osana elokuvafestivaalia

Resiina kulkee Savonlinnan ja Rantasalmen välillä ehkä viimeisen kerran maanantaina. Resiinataiteilijat ovat kulkeneet myös Venäjällä.

Ari Tiippana

Resiinamatkat ovat osa Jaakko Ruuskan tutkimushanketta Taideyliopiston Kuvataideakatemiaan. Tutkimushankkeeseen kuuluvasta tuitkimusretkestä rautatien pohjaa pitkin Elisenvaaraan on suunnitteilla dokumenttielokuva.
Resiinamatkat ovat osa Jaakko Ruuskan tutkimushanketta Taideyliopiston Kuvataideakatemiaan. Tutkimushankkeeseen kuuluvasta tuitkimusretkestä rautatien pohjaa pitkin Elisenvaaraan on suunnitteilla dokumenttielokuva.

Jos tänä kesänä matkat sujuvat hyvin, antaisin tietoa innokkaille savonlinnalaisille ja rantasalmelaisille, jotta he voisivat perustaa paikallisyhdistyksen ja aloittaa suljetulla ratavälillä resiinaliikenteen. — Jaakko Ruuska

Savonlinnan ja Rantasalmen välinen junarata heräsi eloon keskiviikkona, kun kiskoja pitkin alkoi kiitää resiina. Resiinamatkoja järjestetään vielä koko viikonlopun ajan ja viimeinen resiina liikkuu maanantaina. Matkoja vetävät eri taiteen alojen ammattilaiset Jaakko Ruuska, Kati Korosuo ja Timo Jokitalo. Resiinaesitykset kuuluvat Uudelleenkytkentöjä-esityksiin ja Savonlinnan kansainvälisen luontoelokuvafestivaalin ohjelmistoon. Resiinaesitykset ovat myös osa Savonlinnassa syntyneen Ruuskan tutkimushanketta Taideyliopiston Kuvataideakatemiaan.

Vielä haastatteluhetkellä viime viikolla resiina oli valmiustilassa, sillä Ruuska oli kokoamassa aiheesta installaatiota Toisissa tiloissa -kollektiivin ryhmänäyttelyyn Savonrannalla Piippuhallin tiloihin.

– Ideana oli, että ajan ja kuvaan reitin. Kun sain resiinan ja luvan ajaa reitin, huomasin radan hyvin ajettavaksi. Hankin luvat, jotta muutkin pääsisivät resiinan kyytiin.

Resiinamatkan aikana kehittyi pitkäaikaisempi haave.

– Jos tänä kesänä matkat sujuvat hyvin, antaisin tietoa innokkaille savonlinnalaisille ja rantasalmelaisille, jotta he voisivat perustaa paikallisyhdistyksen ja aloittaa suljetulla ratavälillä resiinaliikenteen.

Rata – tai sen puuttuminen – kiinnostaa myös itärajan takana välillä Pieksämäki-Elisenvaara, sekin osana monitaiteellista taiteellisen tutkimuksen hanketta Kuvataideakatemiaan. Siinä tutkitaan junaradan muodostamaa ympäristöä raiteiden näkökulmasta. Tarkoitus on toteuttaa dokumenttielokuva kävelymatkasta Kolmikannan rajanylityspaikalta junaradan pohjaa pitkin Elisenvaaraan.

– Olemme kävelleet reitin läpi ensimmäisen porukan kanssa kahdessa vaiheessa. Suomen puoleinen osuus käveltiin 17. kesäkuuta ja Venäjänpuoleinen osuus 1. elokuuta. Ratapohja Venäjän puolella oli paikoin työläs kulkea, mutta helppo seurata. Vaikeinta oli erilaisten lupien hankkiminen.

Hankkeen tavoitteena on tehdä näkyväksi alueen paikallisia, erityisiä merkityksiä ja luoda yhteyksiä radanvarren asukkaiden välille. Lisäksi tutkitaan, voitaisiinko hylätty rata avata vaellusreitiksi. Tutkimustulokset kootaan syksyn 2020 aikana.

Keskustelutilaisuus sunnuntaina 18.8. klo 12 Kulttuurikellarin yläkerrassa. Tilaisuuteen vapaa pääsy.