Kuuntele täältä: Itä-Savon ensimmäinen podcast-sarja Oopperan kummituksia alkaa, olkaa hyvä — Jorma Silvasti kasvoi linnan kupeella kuoropojasta taiteelliseksi johtajaksi

Itä-Savon Oopperan kummituksia -podcastsarjan ensimmäinen haastateltava on itse ”pääkummitus”, taiteellinen johtaja Jorma Silvasti, jonka tie on ainutlaatuinen. Hyvä-äänisestä teinistä kasvoi juhlien taiteellinen johtaja, kansainvälisen ykkösluokan tenori ja Mirjan Helin -laulukilpailun tuomariston puheenjohtaja. Kuinkas siinä nyt niin kävikään?

Soila Puurtinen

Jorma Silvasti on ensimmäisen Oopperan kummituksia -podcastin vieras.
Jorma Silvasti on ensimmäisen Oopperan kummituksia -podcastin vieras.

Kun Savonlinnan Oopperajuhlien Jorma Silvasti oli vasta 16-vuotias savonlinnalaiskloppi, hän pääsi Savonlinnan Oopperajuhlakuoroon. Kyösti Haatanen teki lähes kokonaan paikallisista laulajista koostuvasta kokoonpanosta hienosti laulavan oopperakuoron, ja nuorimpana lauloi tenori, jonka elämään kuoroon pääsy muutti sekä sosiaalisesti että ammatillisesti.

Päivisin laulettiin linnassa, ja illalla tehtiin jotain muuta. Teini-Jorma pääsi kuoron isojen poikien mukana paikkoihin, joihin ikätoverit eivät päässeet.

Soila Puurtinen

Jorma Silvasti on Linnan kummituksia -podcastsarjan ensimmäinen vieras. Jutustelemassa kulttuuritoimittaja Riitta-Leena Lempinen-Vesa.

— Silloin tehtiin ”kunnareita”: samana iltana ravintolat Tott, Seurahuone ja Wanha Kasino. Menin joukon jatkona ja pääsin sisään, ehkä tuttu portsari katsoi läpi sormien.

— Sitten eräänä kesänä hän sanoi anteeksi pyydellen: Jorma, tänään et voi tulla, kun täällä on tarkastajat. Näytin hänelle paperit: olin juuri täyttänyt 18, nauraa Silvasti.

Muun muassa tämä ja monta muuta tarinaa kuullaan Itä-Savon Oopperan kummituksia -podcast-sarjan ensimmäisessä osassa.

Soila Puurtinen

 Jorma Silvasti kuuntelee vakavana, mitä tuotantopäällikkö Juki Pohjolainen kertoo.

— Silloin ensimmäisenä kuorokesänä tehtiin Aulis Sallisen Ratsumiehen kantaesitystä ja Borista. Siellä sai nuori mies sellaista oopperadopingia, että sitä on riittänyt koko loppuelämälle eikä sitä ilman tullut toimeen. Ja tässä sitä nyt ollaan.

Jorma Silvasti on viimeistä kesää oopperajuhlien taiteellisena johtajana. Mitkä ovat Silvasti neuvot uudelle johtajalle Ville Matvejeffille, jonka kausi alkaa heti vuoden 2019 juhlien päätyttyä?

Timo Seppäläinen

Matti Salminen, Camilla Nylund ja Jorma Silvasti, Martti Talvelan muistokonsertissa 14.7.2009.

Mirjam Helin -laulukilpailujen arvovaltaisen raadin puheenjohtaja Silvasti tietää, että edessä on työntäyteinen kesä, ja sitten on tämän maailmaluokan tenorin matka Olavinlinnassa murrosvaiheessa.

Kesällä 2000 oli Silvasti pokka pettää Taminon aarian alkutahdeilla. Podcast kertoo, miksi.

Mikä ihmeen podcast? "Yksityisin median kulutusmuoto"

Podcastien kuuntelu on kasvanut Suomessa tasaisesti. Radiomedian syksyllä tekemän tutkimuksen mukaan noin miljoona suomalaisista kuuntelee podcasteja kuukausittain.

Podcast on verkossa julkaistava äänitallenne tai -ohjelma, jonka käyttäjä voi ladata omalle laitteelleen ja kuunnella haluamanaan aikana. Myös radiokanavat julkaisevat ohjelmiaan tai niiden osiaan jälkikäteen kuunneltavaksi podcastina. 

Itä-Savon Oopperan kummituksia -podcast on kuunneltavissa myös lehden nettisivuilta.

Podcasteja voi kuunnella eri sovellusten kautta ja osin myös suoraan tekijän verkkosivuilta. Applen laitteissa podcast-sovellus on valmiina, ja podcasteja voi kuunnella myös esimerkiksi Spotifysta.

— Podcast on yksityisin median kulutusmuoto. Intimiteetti ja autenttisuus ovat sen vahvuuksia, podcasteissa on helppo puhua henkilökohtaisistakin aiheista, podcasteja tuottavan Jaksomedian Olli Sulopuisto sanoo.

Radiomedian tutkimuksen mukaan podcasteja kuunnellaan eniten kotitöitä tehdessä ja matkustettaessa. Moni kuuntelee podcasteja myös lenkillä tai kuntosalilla.

Sulopuiston mukaan Suomen suosituimpia podcasteja tällä hetkellä ovat Nonsense by Alexa & Linda, Kasper & Mikko — Suomen suosituin podcast, Rahapodi sekä Esko Seppäsen Urheilucast.

Sulopuisto arvelee, että lifestyle-aiheet lisääntyvät tulevaisuudessa myös podcasteissa.

— Lisäksi huumoripodcasteja on Suomessa yllättävän vähän. Ylipäätänsä suuntana on, että podcastien tekijöitä tulee koko ajan lisää.

 

 

 

 

Kuuntele ja tilaa Spotifyssa