Teatteriarvio: Pojat löytää lapsuuden voiman

Savonlinnan Teatterin Pojat-näytelmän ensi-ilta nähtiin lauantaina Savonlinnasalissa. Lue Seija Forsströmin arvostelu tuoreeltaan.

Soila Puurtinen

: Pojat-esityksessä on huikean kauniita ja hullun kreisejä kohtauksia. Taava Hakalan ohjaus ei muistele monien tuntemaa elokuvaversiota vaan löytää voimansa ja kielensä omin keinoin.
: Pojat-esityksessä on huikean kauniita ja hullun kreisejä kohtauksia. Taava Hakalan ohjaus ei muistele monien tuntemaa elokuvaversiota vaan löytää voimansa ja kielensä omin keinoin.

Savonlinnan Teatteri: Paavo Rintala, Pojat. Dramatisointi Snoopy Siren, ohjaus Taava Hakala. Musiikki Jarkko Martikainen, lavastus ja valot Joonas Väkeväinen, puvut Leila Oksanen, koreografia Ari Numminen, näyttämömusiikki, laulujen sovitus ym. Jari Pylväinen. Rooleissa Matti Ruuska, Lauri Kortelainen, Tommi Niemi, Mikko Leinonen, Jari Pylväinen, Aino Mankonen, Mervi Koskinen, Linda Taskinen, Iida-Maaria Lindstedt, Essi Paananen, Sameli Järvensalo, Sami Sinisalo, Aino Sihvonen. Ensi-ilta 16.9.2017.

Raksilan pojat Oulusta tulevat ja käyvät sydämeen. He ottavat kyllä ensin turpiinsa vähän kaikilta: Tiuran pojilta, tytöiltä, akoilta, aikuisilta ja sodalta, koko elämältä. Mutta sieltä he vain tulevat sinnikkäästi, luovuttamatta.

Soila Puurtinen

He haluavat olla hyviä poikia, ja kyllä he sellaisia ovatkin kujeista ja kohelluksesta huolimatta.

Taava Hakalan Suomi 100 -ohjaus Paavo Rintalan Pojat-romaanista on tehty selvästi yhdellä ehdolla. Se on tehty rakkaudesta lapseen.

Musiikkinäytelmän ja valotekniikan keinoin puhutaan vaikeistakin asioista. Jarkko Martikaisen ja Jari Pylväisen musiikki on perusvarmaa ja hyvin tehtyä näyttämömusiikkia, Joonas Väkeväisen lavastus- ja scene-työ taas erityisen ilmaisvoimaista. Näillä aineksilla esitys tuodaan nykyaikaan.

Raksilan pojat heitetään jatkosodan keskelle kokemaan lapsen tavoin, ei niin kuin aikuinen heidät näkisi. Fokalisaatio on tiukasti lapsen tavassa tuntea, havainnoida, ymmärtää ja toimia. Aikuiset ovat sivuhenkilöitä.

Sota on Oulun pojille leikkiä. Huumori ja keskinäinen huolenpito pitävät hengissä. Samalla kun kasvetaan miehiksi kukin tavallaan, irtaudutaan kotoa ja yritetään ottaa hulluksi tullut maailma haltuun.

Tässä lapsen näkökulman tinkimättömyydessä on esityksen mieleenpainuva voima, joka loppua kohden kasvaa.

Ensimmäistä puoliaikaa vie vähän liikaa laulujen ja poikien kohelluksen tasatahtinen vuorottelu draaman kustannuksella. Episodimaisen löyhä rakenne kaipaisi konfliktin esiintuloa tai vähintään sen selkeää ennakointia.

Toinen näytös on jo muuta. Siinä varjot pitenevät ja sankaruutta havittelevien poikien uho, elämän väliaikaisuus sekä sodan tuho tempaavat mukaansa ja kuljettavat synkkenevän Jaken yksityistä murhenäytelmää kohti tihentyvää loppua.

Lakipiste on valotyön huikaisemassa laulussa Kaikki näkevät kauniita unia. Se ymmärtää tapahtunutta mutta on myös kuin kaunein sielunmessu niille, jotka eivät enää ole täällä.

Pojat on lämmin, hauska, koominen ja vakava ja raikkaasti romaanille uskollinen. Surrealistiset kohtaukset klassikkoviittauksineen ovat draamallisen täysiä: absurdius koulussa muistuttaa Seitsemästä veljeksestä, kreisi ruumisjuna vainajalauluineen ja huikea Mannerheimin syntymäpäivät Veijo Meren romaaneista.

Tulkinnan taustalla seisoo vielä vankka Teuvo Pakkala -traditio: Pojat näyttää lapsen mielen, ei selitä.

Leila Oksasen puvustus on onnistunutta. Roolitöissä irrotellaan vastaansanomattoman taitavasti. Matti Ruuska, Lauri Kortelainen, Tommi Niemi, Mikko Leinonen ja Jari Pylväinen ovat niin veikeitä kuin vakavia.

Aino Mankosen ja Linda Taskisen naisrooleissa on sähköä. Kaiken kaikkiaan rooleissa onnistutaan.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.