Unohtakaa jo se dorkaforte! Mitähän muuta kuoroguru Matti Hyökki sanoi perjantaiaamuna maailman parhaaksikin kutsutun oopperakuoron harjoituksissa Olavinlinnan kongressisalissa?

Savonlinnan Oopperajuhlakuoron urakka Olavinlinnassa alkoi jo kesäkuun puolessa välissä. Millaista on maailman parhaaksikin oopperakuoroksi kutsutun kuoron arki harjoitusaikana, viikko ennen juhlien alkua?

Tuija Pauhu

Gounod'n Faustin harjoitukset Olavinlinnassa perjantaiaamuna. Savonlinnan oopperajuhlakuoro
Gounod'n Faustin harjoitukset Olavinlinnassa perjantaiaamuna. Savonlinnan oopperajuhlakuoro

Olavinlinnan Kongressisaliin virtaa epätavallisesti pukeutunutta väkeä. Kaapuja, pitkiä hameita, leveitä hihoja, keskiaikaistyyppisiä päähineitä. Kaikki mustaa tai harmaata tekonahkaa ja -karvaa, verkkoa, hakaneuloja, erilaatuisia kankaita. Monen mustaan pintaan on painettu tekstejä.

Kimmo Viskarin suunnittelema Faust-oopperan puvustus 90-luvun lopulta on kestänyt aikaa.

Savonlinnan Oopperajuhlakuoro valmistautuu Faustin harjoituksiin. Salissa ovat kaikki 80 laulajaa eli yksi maailman parhaista oopperakuoroista. Tätä kuoroa kriitikot ympäri maailmaa  ylistävät vuodesta toiseen.

On  äänenavauksen aika. Mitä korkeammalle avausharjoitus kipuaa, sitä voimakkaammin ääni kaikuu.

Kuoroviskaali Jan  Salvén muistuttaa  tärkeästä asiasta:

— Lavalta kuuluu kaikki katsomoon. Älkää astuko kantapäillä, vaan varpailla, aina, pehmeästi, sanoo Salvén ja näyttää mallia.

Tuija Pauhu

- Eikä sitten mitään dorkafortea! Oopperajuhlakuoron johtaja Matti Hyökki muistuttaa.
- Eikä sitten mitään dorkafortea! Oopperajuhlakuoron johtaja Matti Hyökki muistuttaa.


Kun kuoronjohtaja Matti Hyökki aloittaa varsinaisen Faust-harjoituksen, täyttyy kiviseinäinen sali kuoron pauhusta. Ehkä liikaakin.

— Älkää laulako niin kovaa, selkeys on tärkeämpää. Sanat esille!

— Ei mitään dorkafortee, tiedätte, mitä tarkoitan. Please, no dummie forte, sanoo Hyökki, aina myös englanniksi, koska oopperajuhlakuorossa on paljon ulkomaalaisia, erityisesti virolaisia ja venäläisiä.

Lavalla, parin oven takana. harjoittelevat solistit. Oopperajuhlakuoro käy läpi kaikki teoksen komeat kuorokohdat tiiviillä vauhdilla. Viimeisenä soi hitti, miesten Sotilaskuoro. Sen aikana naiset siirtyvät jo Linnanpihalle odottamaan läpimenoa.


Sopraano Leena Liimatainen laulaa työkseen Kansallisoopperan kuorossa.
— En ole Oopperajuhlakuoron ainoa kuoro-ammattilainen. Paljon on myös Estonia-oopperan laulajia, lisäksi Sibelius-Akatemian  laulunopiskelijoita.  Nuoret ovat niin innoissaan ja heittäytyvät niin täysille tekemään, että vanha konkarikin innostuu.Se käy ihan huomaamatta, yhtäkkiä onkin fiiliksissä itsekin, nauraa Liimatainen.

Tuija Pauhu

Äänenavaus ja harjoitukset Kongressisalissa ennen lavaharjoituksia. Sopraano Leena Liimatainen (vas.) laulaa ammatikseen Kansallisoopperan kuorossa, kesällä Olavinlinnassa oopperajuhlakuorossa.
Äänenavaus ja harjoitukset Kongressisalissa ennen lavaharjoituksia. Sopraano Leena Liimatainen (vas.) laulaa ammatikseen Kansallisoopperan kuorossa, kesällä Olavinlinnassa oopperajuhlakuorossa.


— Talvisin kuoro harjoittelee viikonlopun joka kuukausi. Savonlinnassa aloitettiin kesäkuun puolivälissä. Tämä on tiukka rutistus: pitkät harjoitukset aamuin illoin, neljä teosta todella lyhyessä ajassa. Ensi-iltojen jälkeen helpottaa, kertoo Liimatainen.

Kuoro  harjoittelee aina  linnassa. Teokset, solistit ja kapellimestarit vaihtuvat, mutta kuoro pysyy

— Tämä on meidän kotimme, nauraa Liimatainen.

Tuija Pauhu

Kimmo Viskari puvustus Faust-oopperaan on täynnä hienoja yksityiskohtia.
Kimmo Viskari puvustus Faust-oopperaan on täynnä hienoja yksityiskohtia.

— Olen laulanut kaikkia näitä oopperoita aikaisemmin, joten  osasin osuuteni jo valmiiksi. Pääsen siinä mielessä helpolla. Ihailen ja ihmettelen nuoria, joille kaikki teokset ovat uusia. He joutuvat harjoittelemaan omat osuutensa itse talven mittaan, se on valtava työ. Nostan hattua.

Olavinlinnassa naiskuoron tilat ovat kahdessa kerroksessa Kijlin tornissa, mieskuoron Suvorovin esipihan suuressa teltassa. Esityksissä on kuorolla usein aikaa odotella lavalle pääsyä.

— Jos on hyvä sää, ryntäämme silloin takalaiturille nauttimaan illasta. Joku  paistaa makkaraa, joku tekee käsitöitä. Minä  yleensä lörpöttelen toisten kanssa. Sateella ovat naiset Kijlissä, miehet teltassaan, kertoo Liimatainen.

Tuija Pauhu

Ennen lavalle on yhteinen äänenavaus, sitten lauletaan läpi kaikki teoksen kuoro-osuudet Kongressisalissa.
Ennen lavalle on yhteinen äänenavaus, sitten lauletaan läpi kaikki teoksen kuoro-osuudet Kongressisalissa.

Kuoronjohtaja Matti Hyökki saa kiitosta:

— Hän on oivaltanut, että positiivisella otteella saa parempaa tulosta. Se tyyli kantaa. Kaikilla on hyvä olla, mikä kuuluu laulussakin, sanoo Leena Liimatainen ja kiiruhtaa kohti Olavinlinnan lavaa.

Pian alkaa Faustin kansanjuhlakohtauksen läpikäynti


Ammattilaulajia ja Bolshoi-artikulaatiota


Oopperajuhlakuoron johtaja Matti Hyökki on innoissaan tästä kesästä: neljä vahvaa kuoro-oopperaa.

— On ranskaa (Faust), venäjää (Patarouva) ja italiaa (Otello ja Madama Butterfly). Kuoron venäläiset ovat opettaneet Patarouvan  ääntämistä. Käskin heitä laulamaan oikein kovaa niin, että muut kuulevat ja matkivat. Toki on ollut oikeitakin ääntämisopettajia, kertoo Hyökki.

Edellisestä Faust-kesästä on jo aikaa, joten se oli tuttu vain harvalla. Harjoiteltavaa on ollut paljon.

— Butterfly on muuten jännä: kukaan ei yleensä edes muista, että siinäkin on kuoro, se jotenkin liudentuu tarinaan, nauraa Hyökki.

Tuija Pauhu

Faust on yksi oopperajuhlien historian komeimpia produktioita, jossa on dramattisen tarinan ja koskettavan musiikin omaperäinen, oivaltava ja vaikuttava visualisointi. Kuoro saa loistaa  sadonkorjuujuhlakohtauksen harjoituksissa.
Faust on yksi oopperajuhlien historian komeimpia produktioita, jossa on dramattisen tarinan ja koskettavan musiikin omaperäinen, oivaltava ja vaikuttava visualisointi. Kuoro saa loistaa  sadonkorjuujuhlakohtauksen harjoituksissa.

Suurin haaste on ollut Tshaikovskin Patarouva, kesän uutuus.

— Kieli on hankala, lisäksi piti omaksua Bolshoi-artikulaatio, kapellimestari Vedernikovhan on Bolshoista. Löysin vanhan Bolshoi-taltioinnin, kapellimestarina Mark Ermler. Siinä ei lauleta niin kuin nuoteissa lukee, vaan joku ääni loppuu kesken aika-arvon, toista venytetään. Tämä ei näy nuoteissa, vaan se pitää osata. Vähän sama asia kuin jazzissa: nuottien lukeminen ei riitä, pitää osata tyyli.

— Kysyin kapellimestarilta, oliko löytämäni äänite lähellä hänen ajatustaan. Hän sanoi, että juuri tämä. Sen mukaan on kuoro nyt harjoitellut.

Oopperajuhlakuoroon valitaan laulajat joka vuosi. Kukaan ei jatka ilman koelauluja. Koelaulut vanhoille ovat jo edellisellä  juhlakaudella, uudet voivat pyrkiä mukaan syksyllä.

Tuija Pauhu

Kuoron tehtävänä on myös kantaa runsaudensarvea sadonkorjuukohtauksessa.
Kuoron tehtävänä on myös kantaa runsaudensarvea sadonkorjuukohtauksessa.

— Laulajia otetaan ”pankkiin”, eli varalle. Alkusyksystä näytti, ettei lähes yhtään uutta voida ottaa, mutta sitten tulikin peruutuksia. Nämä mokomat ovat niin hyviä, että niitä kysytään solisteiksi. Niin pääsi useita nuoria mukaan. Tulijoita olisi vaikka kuinka, sanoo Hyökki.

Uusimmat uutiset