Ooppera-arvio: Fantastinen Faust, ajatteli yleisö ja huusi bravoota — Marjukka Tepponen loistaa Margaretana, Petri Lindroos on ihanan iljettävä piru, oopperajuhlakuoro pauhaa kuin myrsky

Faust palasi Olavinlinnaan entistä ehompana, se on tyylikäs, moderni ja kekseliäs, myös karmiva, ja roolidebyytin tekevät Marjukka Tepponen ja Jesus Garcia loistavat, samoin ihana piru, Petri Lindroos.

Soila Puurtinen

Faust eli Jesus Garcia joutuu Mefiston kätyreiden, upeiden tanssijoiden, hyökkäyksen kohteeksi.
Faust eli Jesus Garcia joutuu Mefiston kätyreiden, upeiden tanssijoiden, hyökkäyksen kohteeksi.

Charles Gounod: Faust Uusintaensi-ilta Savonlinnan Oopperajuhlilla 7.7. Musiikinjohto: Philippe Auguin, ohjaus: Vilppu Kiljunen, lavastus ja puvut: Kimmo Viskari, koreografia: Petri Kekoni, valaistus: Anton Kulagin, maskeerauksen suunnittelu: Marjo Riihimäki, kuoron valmennus: Matti Hyökki. Rooleissa: Jesus Garcia, Petri Lindroos, Marjukka Tepponen, Clemens Unterreiner, Jussi Merikanto, Erica Back, Tiina Penttinen. Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri ja Savonlinnan Oopperajuhlakuoro

Faustin ensi-ilta sai lauantaina aikaan huutopauhun, töminän ja aplodimyrskyn. Väki nousi seisomaan, eikä ihme: teos on itse  parasta oopperaa, ja oopperajuhlien produktio on tyylikäs, moderni ja kekseliäs, myös karmiva, solistit ovat fantastisia, upeat kuoro ja orkesteri, valovoimaiset tanssijat, Mefiston orjat.

Syntyi hurmioitumisen ihme.

Soila Puurtinen

Alun sadonkorjuukohtaus näyttää oopperajuhlakuoron voimat. Jokainen ääniryhmä vuorollaan saa kertoa tarinaansa, ja sitten tanssitaan itsensä saatanan tahdissa, fanaattisesti reuhtoen.
Alun sadonkorjuukohtaus näyttää oopperajuhlakuoron voimat. Jokainen ääniryhmä vuorollaan saa kertoa tarinaansa, ja sitten tanssitaan itsensä saatanan tahdissa, fanaattisesti reuhtoen.

Ehkä yksi selitys oli mies orkesterin edessä, Philippe Auguin, maailmanluokan kapellimestari ja ranskalainen. Hän tuntee tradition ja osaa kaivaa Gounod’n musiikista oleellisen. Oopperajuhlaorkesteri antoi vaskien raikua, uskalsi hempeillä pehmeästi  ja tuntui nauttivan joka hetkestä, jokaisen yksityiskohdan soittamisesta.

Faust  on kuin hittiaarioiden ja -kuorojen kokoelma. Auguin rakentaa suuren kaaren, joka huipentuu  vääjäämättömästi, maanvyöryn voimalla Margaretan, Mefiston ja Faustin julistavaan, alati kasvavaan ensembleen ja sitä seuraavaan pelastuskuoroon.

Uskon, että paatuneinkin ateisti liikuttuu kaltoin kohdellun Margaretan rohkeasta kristillisestä julistuksesta, joka voittaa pahan kahleet.

Soila Puurtinen

Ryvettyneiden sotilaiden kotiinpaluujuhlassa on ohjaaja Vilppu Kiljunen kääntänyt sotaa ihannoivat laulun merkityksen päinvastaiseksi: sotaneuroottinen Valentin riehuu, sotilaat eivät ole urhoollisia, vaikka laulun niin kertoo.
Ryvettyneiden sotilaiden kotiinpaluujuhlassa on ohjaaja Vilppu Kiljunen kääntänyt sotaa ihannoivat laulun merkityksen päinvastaiseksi: sotaneuroottinen Valentin riehuu, sotilaat eivät ole urhoollisia, vaikka laulun niin kertoo.


Vilppu Kiljusen  ohjaus ja Kimmo Viskarin visualisointi ovat yhtä tuoreita ja tyylikkäitä nyt kuin 1999, jolloin produktio tehtiin Olavinlinnaan. Musta-puna-valkoiset keskiaika-fantasia-asut, jättisiipi, johon heijastetaan milloin tähtikarttaa, milloin kerubien kuvia, ja suuri Jeesuksen pää luovat ajattoman miljöön.

Soila Puurtinen

Marjukka Tepponen ja Jesus Garcia.
Marjukka Tepponen ja Jesus Garcia.

Faust kertoo paholaisen ja kristinuskon taistelusta. Toisaalta Margaretan painajaisessa kardinaalit ja itsensä ruoskijat edustavat pahaa: Ulossulkeva kristillisyys on julmaa.

Piru-Mefiston ensimmäinen aaria Kultainen vasikka on liiankin ajankohtainen: Saatana nauraa, kun ihmiskunta tuhoaa itsensä tavoitellessaan mammonaa. Siinä se, pähkinänkuoressa.

Soila Puurtinen

Sodan pilaama Valentin käy myös pikkupoika Siebelin kimppuun. Clemens Unterreiner ja Erika Back.
Sodan pilaama Valentin käy myös pikkupoika Siebelin kimppuun. Clemens Unterreiner ja Erika Back.


Marjukka Tepponen teki lauantaina roolidebyytin Margaretana, ja minkälaisen! Ensimmäistä kertaa sai Jalokiviaaria kylmät väreet kulkemaan tämän oopperakonkarin selkäpiissä. Aarian loppuun latautui vastaanpanematon voima. Bravo!

Tepponen muuntuu epävarmasta, hartaasta tytöstä vahvaksi naiseksi, jolla on voimaa jopa vastustaa itse pirua. Pidätetyt epätoivo ja rakkaus kuuluvat taiturillisessa laulussa. Vuoden 2008 Mustakallio-voittajasta on kasvanut täysverinen, syvästi tulkitseva taiteilija.

Soila Puurtinen

Petri Lindroos on upea Mefisto.
Petri Lindroos on upea Mefisto.

Roolidebyytin teki myös amerikkalainen tenori Jesus Garcia, Faust. Italialaistyyppinen, värikylläinen ääni tuntuu riittävän mihin vain, korkeimmat äänet hän taituroi vahvalla falsetilla.

Garcia tuntuu elävän roolinsa, ja rakkaudessa Margaretaan on aitoa lämpöä. Ehkä Savonlinnan tähän saakka paras Faust.

Petri Lindroosin Mefisto on loistelias. Ääni jylisee kirousta, se houkuttelee hunajaisena. Lavahahmo on herkullinen: lipevä, ylen sulava herrasmies muuntuu kouristelevaksi hirviöksi. Tästä ei Mefisto enää parane.

Soila Puurtinen

Maarjukka Tepponen, vahva Margareta.
Maarjukka Tepponen, vahva Margareta.

Wienin Staatsoperin solistikuntaan kuuluva Clemens Unterreiner kuuluu samaan huimaan laulajaluokkaan: kauttaaltaan vahva, kaunis ääni, joka soi myös herkkänä Valentinin rukouksessa.

hjaajan suuri oivallus muuttaa kotiin palaava Valentin sotapsykoosin raunioittamaksi hirviöksi säväyttää edelleen, ja Unterreinerin tulkinta hirviö-Valentinista on vertahyytävä.

Erika Back on reippaan poikamainen, hellyttävä Siebel, Tiina Penttinen riemastuttava rietas-Martha ja Jussi Merikanto vahva Wagner.

Oopperajuhlakuoron hurjaa voimaa, taitoa ja heittäytymistä voi vain kiitellä ja ylistää. Sadonkorjuujuhlakohtaus on vailla vertaa, sotilaskuoro soi kuin unelma.



Uusimmat uutiset