Ooppera-arvio: Riemastuttava Gabriel hurmasi ja nauratti

Vahvasti savonlinnalaisvoimin toteutettu Gabriel tule takaisin kujeilee ja yllättää

Joonas Asikainen on mainio psykopaatti-Gabrielina, Talvi-Maaria Turusen Raili keekoilee herkullisesti Gabriel tule takaisin -oopperassa, jonka kiertueversio valmistui itäsavolaisvoimin. Kuva Kimmo Peltonen
Joonas Asikainen on mainio psykopaatti-Gabrielina, Talvi-Maaria Turusen Raili keekoilee herkullisesti Gabriel tule takaisin -oopperassa, jonka kiertueversio valmistui itäsavolaisvoimin. Kuva Kimmo Peltonen


Ilkka Kuusisto: Gabriel, tule takaisin! Libretto Esko Elstelä, musiikin sovitus Matti Makkonen, musiikin johto Jenna Ristilä, ohjaus Ville Saukkonen, lavastus Taina Relander, koreografia Hannu Hyttinen. Rooleissa Joonas Astikainen, Marjatta Airas, Päivi Pylvänäinen, Talvi-Maaria Turunen, Timo Turunen, Maiju Vaahtoluoto, esitys Savonlinnasalissa 5.4. Tuotanto Opera Nova.


Riemukas, kujeileva, taitava, kekseliäs ja osuva. Savonlinnalaisen Opera Novan kiertueversio Kuusiston Gabriel, tule takaisin! -oopperasta on monta astetta hauskempi kuin saman Mika Waltarin näytelmän pohjalta tehty elokuva.
Ooppera nauratti ja hykerrytti, kiitos valloittavan musiikin, tarkan ohjauksen, taitavien laulajien ja koreografian, joka toi menoa vakaviinkin hetkiin.
Kuusisto käyttää niin tangoa, valssia, fokstrottia tai iskelmää sävelkielensä höysteeksi. Loppukohtaus, jossa parikymmentä punaisiin puettua morsianta huutaa Gabrielia takaisin, on kuin suoraan Broadway-musikaalista. Pieksämäen ja Savonlinnan naiskuorolaiset ovat yllättävä huipennus.
Produktio näytti, että Savonlinna on oopperakaupunki myös talvella. Tekijöistä suurin osa on Savonlinnasta.

On rohkea veto sovittaa sinfoniaorkesterinsatsi neljälle soittimelle, mutta Matti Makkonen osaa asiansa. Sello, viulu, piano, klarinetti sekä muutamat lyömäsoittimet riittävät luomaan monisäikeisin, syvästi soivan kudoksen.
Soittajat maalailivat niin pettyneen rakkauden ja ironisen ilottelun kuin fyysisen rakkauden huumaa.

Tarina on selkeä: nuori, ihana mies hurmaa vanhapiikasisaret ja yrittää viedä omaisuuden. Mukana on röyhkeä teini-Raili, jämerä palvelija ja tavallinen nuori mies, Railin oikea ihastus.
Elämätön elämä, fyysisen rakkauden huuma, sisarten välit ja narsistin kylmyys ovat tärkeitä teemoja. Vahvimmaksi nousee sisarrakkaus Gabriel-huuman jälkeen. Outo huumahetki avasi silmät arjen valolle.

Ville Saukkonen on löytänyt kaikista hahmoista osuvat karrikatyyrit, jotka laulajat toteuttavat taiten. Pitsihuvilaansa linnoittautuneet siskot elävät pölyisessä menneessä, kunnes raaka nykyhetki lyö kasvoille. Lavasteen pitsiratkaisu toimii.

Marjatta Airas tekee loisteliaan työn vanhimpana sisarena Ulrikana. Tumma, sävykäs ääni on vahva ja muuntuu ankarasta käskyttäjästä hempeään lepertelyyn. Airas on armoitettu lavakonkari, jonka muuttumista siveyden sipulista kiimaiseksi puumaksi on ilo seurata.
Joonas Asikaisen Gabriel on juuri niin niljakas ja kaksinaamainen kuin vain aito auervaara osaa. Miehekäs ääni kertoo niin hunajaisesta huiputuksesta kuin jäätävästä kovuudesta.
Päivi Pylvänäisen Krisse on suloinen ja säälittävä, ehkä lavan lämpimin hahmo. Pylvänäisen ääni istuu hyvin rooliin, joka vaatii myös hurjaa epätoivoa
Talvi-Maaria Turunen on herkullinen Raili, seksikäs teini,siskosten vastakohta. Karrikoitu naisellisuus naurattaa.
Maiju Vaahtoluoto, hieman anarkistinen vanha emännöitsijä on Turusen kanssa mainion vastavoiman naistaloudessa. Vaahtoluodon matala, sävykäs ääni kantaa hyvin.
Tenori Timo Turunen on vahva, energinen tenori, jonka laulua on ilo kuulla.
Yleisö eli mukana, nauroi ja kauhistui ääneen. Tästä produktiosta voi Savonlinna olla ylpeä.

6.4. klo 22.52 korjattu tekstiin Talvi-Maaria Turusen nimi.

Riitta-Leena Lempinen-Vesa

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.