Hienoa laulua Mustakallion alkuerissä — finaali alkaa Savonlinnasalissa kello 19

Tuomaristo tarvitsi vain vartin valitessaan kahdeksan laulajaa illan finaaliin.

Soila Puurtinen

Timo Mustakallio -laulukilpailun finalistit:  Iris Candelaria, Aku Rantama, Sonja Herranen, Emma Mustaniemi, Olli-Tapio Tikkanen, Irina Nuutinen, Heta Sammalisto-Muhonen ja Elisaveta Rimkevitch. Voittaja selvisi myöhään sunnuntai-iltana, vastas Itä-Savon mentyä painoon.
Timo Mustakallio -laulukilpailun finalistit: Iris Candelaria, Aku Rantama, Sonja Herranen, Emma Mustaniemi, Olli-Tapio Tikkanen, Irina Nuutinen, Heta Sammalisto-Muhonen ja Elisaveta Rimkevitch. Voittaja selvisi myöhään sunnuntai-iltana, vastas Itä-Savon mentyä painoon.

Timo Mustakallio -kilpailun tuomaristo tarvitsi 15 minuuttia hakeakseen finaaliin kahdeksan laulajaa viidestätoista. Kovatasoinen tuomaristo, Soile Isokoski, Topi Lehtipuu ja Jorma Silvasti, valikoi finaaliin hienon joukon, toki moni hyvä laulaja jäi myös rannalle.

Kilpailun aloitti Sampo-Elias Asikainen, Savonlinnan taidelukion kasvatti. Asikaisen baritoni soi alhaalla laveana, korkealla kaikui vahva ydin. Asikainen kuuluu kilpailun nuorimpiin, mikä kenties kuului pienenä arkuutena. Hieno alku kilpailu-uralle.

Mezzosopraano Karoliina Hautalan ääni on kirkas ja selkeä. Siebelin aaria pulppusi valloittavana.

Baritoni Aku Rantama on jo lapsena päässeet parhaaseen mahdolliseen laulukouluun, Cantore Minores -kuoroon, ja niinpä tuntuu koko ihminen olevan yhtä laulua. Äänessä on korkealla lähes tenorinen klangi, tulkinta oli hyvin tarkkaa. Finaaliin.

Finaaliin pääsi kaksi miestä, toinen on Kuopion poika Olli-Tapio Tikkanen. Molemmat olivat valinneet alkueriin Lortzingin Heiterkeit und Fröhlichkeit -laulun. Tikkasella on loistelias korkea rekisteri ja hän uskaltaa heittäytyä vahvaan virtaan. Yleisö suosikkeja, finaaliin.

Sopraano Iris Candelarian laulu välkkyy valoisana ja helppona, sitä on hyvä kuunnella. Elenan aarian kuviot olivat luontevia, myös ne kaikkien korkeimmat äänet syttyivät kuin itsestään. Finaaliin.

Sonja Herranen, hänkin Kuopiosta, on täysin toisentyyppinen sopraano: ääni on lavea ja syvä korkeisiin ääniin asti, ja Herraselle on rauhallista, syvää karismaa, joka sai erityisesti Rusalkan aarian nousemaan suureksi hetkeksi. Finaaliin.

Olivia Kyllönen antoi surun kuulua syvästi Sibeliuksen Den första kyssen -laulussa, Mozartin Ramiron aaria tarjosi aivan toisia tunnelmia. Kilpailun ainoa tenori Tuomas Miettola oli miellyttävä tuttavuus, varsinkin Alfredon aariassa oli rentoa iloa.

Emma Mustaniemen sopraanossa on jo laveutta ja valmiutta moneen. Hulttion tie -oopperan aaria antoi tilaa myös tuimalle, vahvalle tulkinnalle. Finaaliin.

Irina Nuutinen debytoi tänä kesänä solistina oopperajuhlilla ja oli Lappeenrannan finalisti, joten hän ei ole enää täysin tulevaisuuden kyky. Pehmeä mezzo puhkeaa kukkaan ylhäällä, kaunissävyinen alarekisteri on jäi paikoin hieman vaimeaksi. Finaaliin.

Baritoni Johannes Pessi on vahva tarinan kertoja, ja Schumannin Belzasar oli kuin jännityskertomus. Mercution aariassa vilistivät nopeat kuviot tarkkoina.

Alkuerän vahvin laulaja oli sopraano Elisaveta Rimkevitch, jonka kohdalla ohjelmalehtiseen kirjoitin: upea, hurja, hienopiirteinen, mystinen, nopeat vaihdot tunnelmista toisiin, uskaltaa laulaa hiljaa, intonaatio hyvä. Finaaliin.

Viimekertaisen finalistin, mezzosopraano Anna Saaritsan tie loppui nyt alkueriin. Hänen äänessään on jännittävää avoimmuutta ja tummuutta.

Heta Sammalisto-Muhonen on jo nyt melkoinen äänitykki, joka antoi komean näytteen taidoistaan varsinkin Wagnerin Lohengrinin Elsan uni -aariassa. Helppoa, luontevaa ja vahvaa laulua. Finaaliin.

Baritoni Veikko Vallinoja on pikkutarkka tulkitsija, joka uskaltaa myös pidätellä tunteita ja saa myös kuulijan tarkkaavaiseksi. Vallinoja on suvereeni muusikko, jonka rytmikäsittely on harvinaisen hienoa ja kuviot tarkkoja.

Vallinoja, samoin kuin Johannes Pessi, Irina Nuutinen ja Emma Mustaniemi, laulaa tänä kesänä Savonlinnan Oopperajuhlakuorossa.