Hiuksista syntyi Olavinlinna-peruukki – Oopperajuhlien tämän vuoden visuaalisen ilmeen tärkein elementti ovat huippusuunnittelijan hiusteokset

Savonlinnan Oopperajuhlien vuoden 2020 visuaalisen ilmeen tärkein elementti ovat hiukset. Ruotsalaismuotoilija Martin Bergström loi peruukki-Olavinlinnan, joka on kesän teemakuva.

Thomas Klementsson

 Martin Bergström suunnittelu peruukki-Olavinlinnan, joka on tärkeä osa Savonlinnan Oopperajuhlien visuaalista ilmettä tänä vuonna.
Martin Bergström suunnittelu peruukki-Olavinlinnan, joka on tärkeä osa Savonlinnan Oopperajuhlien visuaalista ilmettä tänä vuonna.

Savonlinnan Oopperajuhlien tämän vuoden visuaalisen ilmeen tärkein elementti ovat hiukset.

– Hius on kiinnostava. Se voi olla niin uskomattoman kaunis ja samaan aikaan ällöttävä ja epämiellyttävä, sanoo ruotsalainen suunnittelija Martin Bergström.

Hän on suunnitellut oopperajuhlille tämän vuoden ilmeen eli juhlien teoskuvat sekä sen tärkeimmän, peruukki-Olavinlinnan.

Hiuksista punottua Olavinlinnaa ja hiusaiheisia teoskuvia käytetään kaikessa oopperajuhlien markkinointimateriaalissa, kuten esimerkiksi ohjelmalehdissä, nettisivujen esittelyissä ja juhlien omassa lehdessä.

– Vuosi sitten olivat teemamateriaali kukat, nyt hiukset. Taustalla on juhlien uusi ajatus siitä, että haluamme antaa myös visuaalisessa ilmeessä tilaa taiteelliselle ilmaisulle emmekä vain kertoa teoksesta pelkällä informaatiolla, kertoo oopperajuhlien markkinoinnista vastaava Sonja Eiramo, Head of Marketing Communications.

– Oopperajuhlat valitsee kullekin kesälle materiaalin, minkä jälkeen haemme muotoilijaa, joka tekisi kyseisestä materiaalista Olavinlinnan ja teoskohtaiset kuvat. Halusimme tänä vuonna erottua joukosta, ja siksikin valinta oli hius.

Martin Bergström on työskennellyt muun muassa Voguelle, Volvolle, Ikealle ja Fiskarsille. Ruotsissa ja Suomessa työskentelevä Bergström on alun perin muotisuunnittelija, mutta hän on luonut myös visuaalisia toteutuksia, lavastuksia, printtejä, sisustussuunnitelmia ja installaatioita.

Hiusten lisäksi häntä ovat innoittaneet myös muun muassa hedelmät, hajoavat kankaat, mustetahrat ja unohdetut käsityötekniikat.

– Kuten kaikissa töissäni, tässäkin minulle oli tärkeää luoda Olavinlinna aitona ilman retusointeja tai kuvanmuokkausta, ja se oli haastavaa. Visioni toteuttaminen vaati valtavan määrän testausta. Malli istui lopulta linna päässään lähes kahdeksan tuntia, Bergström kertoo.

Myös jokainen Savonlinnan Oopperajuhlilla ensi kesänä esitettävistä oopperateoksista sai oman ilmeensä. Juhlien mukaan oli lähtökohtana luoda jotakin yhtä hiuksia nostattavaa ja ajatuksia kohottavaa kuin hyvä oopperakokemus itse.

– Kuuntelin musiikkia uudelleen ja uudelleen, etsin olennaista lukemalla ja tutkimalla. Lopulta suodatin kaiken symboleiksi. Mukana on sekä klassisia yhdistelmiä, kuten Carmen ja ruusut punaisessaan, että abstrakteja tulkintoja, kuten Kuningas Rogerin naamio, Bergström sanoo.

La traviata -oopperan kuvassa yhdistyy tuulen tuivertamaan hiuksistoon musta kangas, Julius Ceasarin kuvassa on myös kasvot peittävä naamio. Sevillan parturissa erityistä on koristeltu käsi, joka peittää silmät hiusteoksen alla.

Savonlinnan Oopperajuhlia vietetään 3.7.–1.8. 2020 Ohjelma on festivaalin tuoreen taiteellisen johtajan Ville Matvejeffin ensimmäinen.

Ohjelmiston uutuus on Kuningas Roger, Rejikesta tulevat teokset Julius Caesar ja Werther, ja lisäksi nähdään Carmen, La traviata ja Sevillan parturi.

Bergströmin hiustaide jatkaa maineikkaiden suunnittelijoiden visualisointeja, joissa tiivistyvät kunkin oopperakesän ohjelmisto ja teemat.

Viime vuonna muotoilija-floristi Laura Väinölä loi ilmeen kukista.

– Ensi vuonna on jälleen jokin uusi materiaali ja uusi muotoilija. Hiusteema näkyy myös juhlien esittelyvideossa ja televisiomainoksessa, kertoo Eiramo.