Nyt pääsee luola vihdoin sellaiseen käyttöön, johon se on oikeastaan luotukin — Tuunaansaaren luolastossa pelataan maaliskuun alussa Mysteeri luolassa -pakopeliä!

Yrittäjät Jussi Silvennoinen ja Markus Kaskinen tiesivät aina yrityksen perustamisesta lähtien, että luolassa pelataan vielä jonain päivänä pakopeliä. Ammattiopisto Samiedun matkailualan opiskelijat pääsivät mukaan suunnittelemaan tapahtumaa.

Samiedun matkailuopiskelijat pääsivät "oikeisiin töihin" Tuunaansaaren luolastoon kehittelemään Mysteeri luolassa -pakopeliä yhdessä yritysten kanssa.
Samiedun matkailuopiskelijat pääsivät "oikeisiin töihin" Tuunaansaaren luolastoon kehittelemään Mysteeri luolassa -pakopeliä yhdessä yritysten kanssa.

Ammattiopisto Samiedun matkailualan opiskelijat ovat työskennelleet viimeisen puolen vuoden ajan Punkaharjun luolastossa jättien parissa. Jätit tulivat osaksi opiskelijoiden arkea, kun opiskelijat pääsivät mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan ainutlaatuista tapahtumaa, Mysteeri luolassa -pakopeliä.

Pakopeli valmistuu Ammattiopisto Samiedun, ActivityMaker -ohjelmapalveluyrityksen ja sekä luolassa tapahtumia järjestävän Luola Eventsin yhteistyönä.

Pakopeleissä ideana on selvittää jokin mysteeri tai tarina annetussa aikarajassa. Peleissä on erilaisia tehtäviä ja pulmia, joita selvittämällä pääsee etenemään pelissä. Pelit on suunniteltu toteutettaviksi ryhmissä niin, että jokainen pelaaja pääsisi hyödyntämään omaa osaamisaluettaan.

Pelivälineet, ohjelma ja ohjeet opiskelijoiden voimin

Samiedun opiskelijat ovat valmistaneet peliin välineistön, ohjelman ja ohjeet, sekä varmistaneet pelin toimivuuden ja käytännön idean yhteistyössä ActivityMaker -yrittäjä Jari Naukkarisen kanssa.

Opiskelijat tutustuivat pakopeli-ideaan pelaamalla ActivityMakerin pakohuonetta sekä Pako Linnasta -peliä.

Opiskelijat ovat käyttäneet tapahtuman työstämiseen noin 300 tuntia. Oppimisympäristönä on ollut vuoroin luokkahuone ja vuoroin Tuunaansaaren luolasto. Paikan vaihtelu ja erilaiset tilat ovat opiskelijoiden mukaan tuoneet lisää mielekkyyttä opiskeluun.

Mielekästä saada oppia alan ammattilaisilta

Toisen vuoden opiskelija Nina on nauttinut projektista.

—  Parasta on ollut mukavan tapahtuman tekeminen asiakkaille yhdessä työelämän edustajien kanssa, koska oppiminen tapahtuu työelämän sääntöjen mukaan, Nina perustelee.

— Olen saanut mahtavaa kokemusta ison tapahtuman järjestämisestä ja tästä opista on varmasti tulevaisuudessa hyötyä, toteaa puolestaan Joel.

Projektissa on ollut mukana jatkuvasti 10-15 opiskelijaa. Osa opiskelijoista on ollut mukana suunnittelemassa pelin markkinointia.

— Oli mielenkiintoista ja opettavaista saada opastusta ja ohjeita markkinointiin ihan alan ammattilaisilta, kertovat Marjut ja Sisko.

Luola tarjoaa mahtavat puitteet

Luola Eventsin yrittäjät Jussi Silvennoinen ja Markus Kaskinen tiesivät aina yrityksen perustamisesta lähtien, että luolassa pelataan vielä jonain päivänä pakopeliä. Punkaharjun luolasto tarjoaa yrittäjien mielestä huikeat puitteet pakopelille.

— Ollaan jylhässä luolassa ja jo täällä kulkeminen on itsessään elämyksellistä valoineen ja äänimaailmoineen — siihen vielä mysteerin ratkaisu päälle, Silvennoinen ja Kaskinen hehkuttavat.

Heti alkuvaiheessa pakopeli-yrittäjä Jari Naukkarinen huomasi tapahtuman toteuttamisen vaativan lisää käsiä. Itsekin Samiedusta valmistuneena hänen oli helppo ja nopea ottaa yhteyttä matkailualan opettaja Mika Nenoseen, sillä yhteistyö oppilaitoksen ja yrityksen välillä on ollut muutenkin tiivistä.

—Mikan vastaus kesti vain nanosekunnin: ”Ehdottomasti olemme mukana", Naukkarinen kertoo.

Mysteeri luolassa -tapahtuma järjestetään lauantaina 2. maaliskuuta 2019 kello 12— 20. Tapahtumaan saa lippuja verkosta muun muassa tiketti.fi -palvelusta sekä mukana olevilta yrityksiltä.