Suur-Savon Heikki Hämäläinen haluaisi jo avata yhteiskuntaa – Osuuskaupan myynti pysyi ennallaan

Ruokakauppojen myynti kasvoi, ravintoloiden romahti.

Timo Seppäläinen

Original Sokos Hotel Seurahuone jatkaa uudistumistaan. Ravintola Mefisto muutetaan hotellin uudeksi aamiais- ja kokoustilaksi.
Original Sokos Hotel Seurahuone jatkaa uudistumistaan. Ravintola Mefisto muutetaan hotellin uudeksi aamiais- ja kokoustilaksi.

Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen sanoo liiketaloudellisten toimijoiden pelkäävän tilannetta, jossa ensi kesää hallitsevat koronarajoitukset.

– Kesä alkaa kohta olla pilalla esimerkiksi tapahtumien suunnittelun kannalta, toteaa Hämäläinen.

Hän ei vähättele virusta mutta toivoo, että yleisessä keskustelussa ratkaisujen pohjaksi kuultaisiin elinkeinoelämää. Hämäläinen sanoo, että talouden kasvu riippuu pitkälti kotimaisesta yksityisestä kulutuksesta, ja kuluttajien usko on pysynyt korkealla. Tätä luottamusta pitäisi nyt hyödyntää.

– Rokotusten kattavuus ja saatavuus ovat keskiössä, mutta yhteiskunnan normalisoitumista olisi muutenkin tuettava kaikin tavoin.

Matkailu- ja ravintola-ala tarvitsisi Hämäläisen mielestä tilapäisen arvonlisäveron alentamisratkaisun ja tulonmenetysten korvaustason nostamisen muiden Pohjoismaiden tasolle.

Ruokakauppa kasvoi, majoitus- ja ravitsemiskauppa kärsi

Suur-Savo julkisti maanantaina myynti- ja tuloslukunsa viime vuodelta.

Hämäläinen luonnehtii kautta torjuntavoitoksi koronasta. Myynti pysyi ennallaan, eikä tuloskaan notkahtanut niin pahasti kuin alkuvuosi antoi aiheen olettaa.

Käyttötavarakaupassa korona tuntui muun muassa siten, että juhlavaatteet ja -kengät jäivät rekeille. Toisaalta erilaisten harrastusvälineiden myynti lisääntyi.

Alueosuuskaupan sisällä toimialoittain myynnin vaihtelut olivat suuria. Kotiruokailu lisääntyi, ja Suur-Savon päivittäistavarakauppa kasvoi 6,3 prosenttia. Myös autokauppa kehittyi positiivisesti.

Ruoan verkkokauppa kasvoi yhdeksänkertaiseksi, kun verkostoa laajennettiin Prismoilla. 1,2 miljoonan euron verkkokauppamyynti muodosti 0,4 prosenttia kaikesta päivittäistavaramyynnistä.

– Yhtä kannattavaa se ei ole kuin kivijalkamyynti. Keräämisen tehokkuus on oleellista. Lähellä läpimurtoa aletaan kuitenkin kohta olla, ja verkkokauppa kaksinkertaistuu tänä vuonna, ennustaa Hämäläinen.

Suurin häviäjä myynnissä oli Suur-Savon majoitus- ja ravitsemiskauppa, jonka liikevaihdosta lähti 37 prosenttia. Myös liikenneasemilla oli aiempaa hiljaisempaa, koska bussiretket olivat vähissä. Savonlinnan Oopperajuhlien peruuntuminen näkyi vahvasti tuloskehityksessä.

Käyttötavarakaupassa korona tuntui muun muassa siten, että juhlavaatteet ja -kengät jäivät rekeille. Toisaalta erilaisten harrastusvälineiden myynti lisääntyi.

– Se todennäköisesti jatkuu vilkkaana. Liukulumikenkiä menee nyt vaikka miten paljon, mainitsee Hämäläinen.

Seurahuoneen Mefisto-ravintola muutetaan eri tilaksi

Viime vuonna Suur-Savo teki investointeja 15 miljoonalla eurolla, ja tänä vuonna investointeihin käytetään 14 miljoonaa.

Savonlinnassa esimeriksi Original Sokos Hotel Seurahuoneen Mefisto-ravintola muuttuu hotellin uudeksi aamiais- ja kokoustilaksi, ja autokaupan uuden liiketilan rakentaminen Mertalaan jatkuu.

Tulostiedot

Osuuskauppa Suur-Savo

Liikevaihto viime vuonna oli 393,7 miljoonaa euroa. 0,3 prosenttia edellistä vuotta pienempi.

Toiminnan tulos oli 7,3 miljoonaa euroa, joka oli 2,6 miljoonaa euroa edellisvuotta vähemmän.

Hallitus esittää, että ylijäämänpalautus nostetaan 1,5 prosenttiin, jolloin sitä maksettaisiin 3,2 miljoonaa euroa.

Bonusta ja maksutapaetua maksettiin 11,6 milj. euroa.

Omavaraisuusaste 78,2 prosenttia.

Jäsenmäärä 71 370. Talouspeitto 77 prosenttia.

Työllisti keskimäärin 1 339 henkilöä (+56).

Luetuimmat