"Annan paljon sananvaltaa oppilaille" – Jaana Luostarinen on Savonlinnan uusi koulunuorisotyöntekijä

Aluksi asemapaikka on Mertalassa, mutta myöhemmin mukaan tulee jokin muukin Savonlinnan koulu.

Soila Puurtinen

Jaana Luostarinen tekee nuorisotyötä Mertalan koulussa ja myöhemmin jossain muussakin Savonlinnan koulussa.
Jaana Luostarinen tekee nuorisotyötä Mertalan koulussa ja myöhemmin jossain muussakin Savonlinnan koulussa.

Jaana Luostarinen työskentelee Savonlinnan koulujen yläluokkalaisten nuorisotyöntekijänä seuraavat kaksi vuotta. Aluksi Mertalan koulussa ja myöhemmin myös jossain toisessa Savonlinnan koulussa.

– Viime viikolla aloitin ja työnkuvaa rakennetaan, mutta tavoitteena on minimoida koronakevään kielteisiä vaikutuksia koulutyöskentelyyn, osallisuuteen ja yleiseen hyvinvointiin.

Kyseessä on hanke, johon aluehallintovirastot ovat myöntäneet rahaa yhteensä 6,5 miljoonaa euroa 114 taholle. Etelä-Savossa on palkattu Savonlinnaan yksi ja Mikkeliin kaksi työntekijää. Tavoitteena on kartoittaa myös etänä toimivia koulunuorisotyön malleja kaiken varalta.

Luostarisella on Mertalassa turinatila, johon nuoret voivat tulla juttusille aikaa varaamatta. Ryhmäytystunnit ovat pian alkamassa.

– Annan paljon sananvaltaa oppilaille. Haluan kuulla minkälaisia toiveita heillä on ja mitä he tarvitsevat nuorisotyöltä. Veikkaan, että on tarvetta jutella läsnä olevan aikuisen kanssa monenlaisista asioista. Veikkaan myös, että koululle halutaan jotain mukavaa tekemistä ja yhteisöllistä toimintaa.

Veikkaan, että on tarvetta jutella läsnä olevan aikuisen kanssa. — Jaana Luostarinen

Mahdollisuus tuli

Luostarisella on useamman vuosikymmenen kokemus nuorisotyöstä. Muutaman vuoden hän ehti välissä tehdä kaupungin kumppanuuspöytään liittyviä hanketöitä.

– Halusin palata nuorten pariin ja hain, kun tällainen mahdollisuus tuli. Muutkin työt olisivat jatkuneet, sain vaihdettua sulassa sovussa. Nyt teen tätä oppilaiden toiveiden mukaan ja yhteistyössä kouluhenkilöstön kanssa.

Koulunuorisotyön tavoitteena on vahvistaa nuorten koulutukseen kiinnittymistä, lisätä kouluviihtyvyyttä ja kouluyhteisöön kuulumisen tunnetta sekä osallisuutta koulussa.

Työntekijät kohtaavat työssään nuorten arkeen liittyviä ilmiöitä, kuten sosiaaliseen mediaan ja pelaamiseen liittyviä trendejä sekä syrjäytymiseen, arvoihin ja yhteishakuun liittyviä kysymyksiä.

Uusimmat uutiset

Kommentoidut