Katso onnettomuustutkintakeskuksen kuvista, kuinka sivuun kiitoradalta lentokone ajautui Savonlinnassa — "Onni, ettei kentällä ollut isoja lumipenkkoja"

Kentältä ei lennetä ainakaan vielä tiistaina.

Otkes

Kone ajautui pois kiitoradalta maanantaiaamun onnettomuudessa Savonlinnan lentokentällä.
Kone ajautui pois kiitoradalta maanantaiaamun onnettomuudessa Savonlinnan lentokentällä.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi huomauttaa, että Savonlinnassa ulos kiitoradalta ajautunut kone on lähtenyt sivuluisuun "jännittävällä tavalla".

Oheisista onnettomuustutkintakeskuksen ottamista kuvista selviää, että kone on ajautunut selvästi sivuun sieltä missä sen olisi pitänyt olla eli valaistulla kiitoradalla.

— Onni, ettei kentällä ollut isoja lumipenkkoja. Sivuttaisvoimia on ollut, mutta laskutelineitä ei ole tehty niitä varten. Hyvä, että kone pysyi pyörillään.

Otkes

Koneen olisi pitänyt pysyä valaistulla kiitoradalla.

RAF-Avia -lentoyhtiön siirtolennon lasku meni pitkäksi Savonlinnan lentokentällä maanantaiaamuna huonon sään vuoksi. Onnettomuustutkintakeskuksen tutkijat selvittivät onnettomuuden syytä Finavian paikallisen kenttähenkilökunnan avustuksella maanantaina iltapäivällä.

Nurmi kertoo, että syyn selvitys vie useita päiviä, mutta kun Otkes pääsee tutkimaan koneen tallenteita eli kahta mustaa laatikkoa sekä lennonjohdon tallenteita, syy on mahdollista selvittää hyvinkin tarkasti.

Kenttä käyttöön koneen siirron jälkeen

Savonlinnasta Helsinkiin lähtevälle aamulennolle tullut kone ajautui laskeutuessaan ulos kiitoradalta kello 5.50 tänä aamuna. Koneessa oli onnettomuushetkellä vain miehistö. 

Lento olisi ollut yhtiön ensimmäinen Savonlinnan ja Helsingin välinen lento sitten joulutauon.

Otkes

Savonlinnan kenttää voidaan jälleen käyttää, kun onnettomuuskone on siirretty pois.

Kentältä ei lennetä vielä tiistainakaan, mutta jatko selviää huomenna. Toistaiseksi Finavian sivuilla lukee Savonlinnan lentoja kohdalla, ettei niitä ole seuraavaan 30 tuntiin.

Tallennusten lisäksi Otkes tutkii kenttää ja konetta sekä keskustelee asianomaisten kanssa, mutta Nurmen mukaan tallenteet ovat avainasemassa ja kertovat lahjomattomasti sekä totuudenmukaisesti sen, mitä on tapahtunut.

Otkes

Onnettomuustutkimuskeskuksen mukaan kentällä ei onneksi ollut isoja lumipenkkoja.

— Kone voidaan siirtää, kun paikka on katsottu ja sen jälkeen kenttää voidaan taas käyttää.

Savonlinnan lentoliikenteestä vastaavan Maavoiman operatiivinen johtaja Juha Köykkä kertoi aiemmin maanantaina Itä-Savolle, että sääolosuhteet muuttuivat lentokentällä dramaattisesti alle puolessa tunnissa. Kiitotie aurattiin määräysten mukaisesti puoli tuntia ennen koneen laskeutumista.

Otkes

Sivuluisuun ajautunut kone pysyi pyörillään.