Mitenkäs siellä voidaan? Eksoten kotihoidon asiakkaan vointi tarkistetaan yhä useammin videoyhteyden avulla

Eksoten kotihoidon asiakkaan lääkkeiden otto, ateriointi ja muu vointi tarkistetaan yhä useammin videoyhteyden avulla.

Kai Skyttä

Lähihoitaja Pia Nuora on videoyhteydessä ikäihmisten koteihin ympäri Etelä-Karjalaa. Etualalla tabletti, jollaisissa Nuora kodeissa näkyy.
Lähihoitaja Pia Nuora on videoyhteydessä ikäihmisten koteihin ympäri Etelä-Karjalaa. Etualalla tabletti, jollaisissa Nuora kodeissa näkyy.

No maistuiko puuro? Nyt olisi aika ottaa lääkkeet, muistuttaa lähihoitaja Pia Nuora videoyhteyden päässä kotonaan olevalle kotihoidon asiakkaalle.

Aamuvuoron aikana Nuora ottaa yhteyden noin 20:een asiakkaaseen eri puolilla Etelä-Karjalaa, iltavuoron aikana jopa 40:een.

Asiakasta saatetaan muistuttaa verenpaineen mittaamisesta tai insuliinipiikistä sekä neuvoa ja auttaa siinä. Eksoten videotiimiin kuulu neljä lähihoitajaa, joista yksi kulkee kentällä asentamassa laitteita ja neuvomassa niiden käytössä.

Videokäyntien tekeminen alkoi viime vuonna.

— Asiakkaat ovat ottaneet tämän hirveän hyvin vastaan. Moni sanoo, että ihanaa, kun pidetään näin hyvää huolta, kertoo Nuora.

Nuora on toiminut aiemmin kotihoidon kenttätöissä. Nuoran mukaan videopuhelut helpottavat kotihoitajien työtä kodeissa.

— Voin sanoa, että kaikki, mikä on kenttätyöstä pois, on plussaa. Tämä tarjoaa yhden sosiaalisen kontaktin lisää koteihin, sanoo Nuora.

Tabletin kuukausivuokra 20 euroa, mutta palvelu ilmainen

Kotihoidon asiakkailla on nyt 78 laitetta. Kahilanniemen Ruori-rakennuksessa istuva videohoitaja ottaa sovittuina aikoina yhteyttä koteihin. Yhteys aukeaa tarvittaessa kotiin automaattisesti. Palvelu on asiakkaalle muuten maksuton, mutta laitteen vuokra on 20 euroa kuukaudessa. Myös omaiset saavat halutessaan yhteyden laitteeseen.

Lähihoitaja Janne Pöyhiä käy asentamassa ja neuvomassa kodeissa laitteiden käyttöä.

— Ensin yleensä epäilevät, mutta kun on opeteltu homma ja tehty koesoitto, toteavat, että tämähän onkin helppoa. Takaisin laitteita ei ole tullut, kertoo Pöyhiä.

Kotihoidon palvelupäällikkö Jaana Peltola sanoo itsekin miettineensä, onnistuuko teknologian käyttö iäkkäiltä.

Moni sanoo, että ihanaa, kun pidetään näin hyvää huolta.

— Yllättävän hyvin onnistuu, mutta kohderyhmä pitää valita tarkoin.

Peltola korostaa, ettei videoyhteyttä käytetä säästöjen toivossa.

— Kun kotihoidon asiakkaiden käyntimäärät ovat kasvamaan päin muutenkin, pystymme tämän ansiosta kohdentamaan hoitajien työvoimaa eniten tarvitseville. Lisäksi hoitajien turhaa ajelua pitkien matkojen päähän voidaan vähentää.

GSP-paikannusta ja muuta teknologiaa lisää

Eksote tekee noin 3 500 kotihoidon käyntiä joka päivä. Tavoitteena on, että käynneistä vuoden lopussa hoituisi 2,5 prosenttia videoyhteyden avulla ja ensi vuonna viisi prosenttia. Nyt videoyhteyden osuus on 1,7 prosenttia.

Teknologian käyttö lisääntyy. Koneellinen lääkkeenjakelu on jo melkein kaikilla asiakkailla. On myös muistuttavia lääkkeenannostelijoita. Turvapuhelimet ja turvarannekkeet ovat yleisiä. Eksotella on käytössä myös ovihälyttimiä ja paikantavia rannekkeita, jotka tekevät muistisairaiden kotona asumisesta turvallisempaa. Ateria-automaatteja on 60 kodissa.