Ensi vuoden jälkeen Kyrönsalmen silta ei enää aukea — Jos haluat jonottaa Savonlinnassa maantiesillan siltaläpän takana, sinun on tehtävä se viimeistään purjehduskaudella 2018

Syväväyläliikenne siirtyy purjehduskauden 2019 alkaessa Kyrönsalmesta Laitaatsalmeen. Sen jälkeen valmius Kyrönsalmen siltojen aukomiseen todennäköisesti poistuu kokonaan.

Tuija Pauhu

Kesästä 2019 alkaen Kyrönsalmen siltaläpät eivät enää nouse pystyyn.
Kesästä 2019 alkaen Kyrönsalmen siltaläpät eivät enää nouse pystyyn.

Kyrönsalmen sillat Savonlinnassa avautuvat viimeisen kerran, kun purjehduskausi 2018 päättyy.

Purjehduskauden 2019 alussa syväväyläliikenne siirtyy Laitaatsalmeen. Sen jälkeen autoilijoiden ei enää tarvitse aikatauluissaan varautua odottelemaan Kyrönsalmen sillan läppien takana.

Laitaatsalmeen nousee alikulkukorkeudeltaan 24,5 metriä korkeat, kiinteät sillat. Niiden alitse mahtuu kaikki vesiliikenne.

— Tarkoitus on, että Kyrönsalmen maantiesiltoja ei Laitaatsalmen syväväylän valmistumisen jälkeen enää avata, kertoo Laitaatsalmen projektipäällikkö Hannu Nurmi Liikennevirastosta.

Virallista päätöstä Kyrönsalmen siltojen aukomisen loppumisesta ei vielä ole tehty, mutta Liikennevirasto käynnistää ensi vuonna sitä koskevan prosessin.

Nurmi arvioi, että myös Kyrönsalmen rautatiesilta jää pysyvästi suljetuksi. Se on hieman matalampi kuin maantiesilta, ja se on aika ajoin pitänyt avata sellaisillekin aluksille, jotka mahtuvat maantiesillan alitse.

— Kyrönsalmen navigointi on vaikeaa. Laitaatsalmeen tulee suora laivaväylä, joka oikaisee matkaa kolmella kilometrillä.

Ratasillan ja maantiesillan välissä on Savonlinna Worksin laituri. Toimitusjohtaja Kaj Lindh kertoo yhtiön jo monta vuotta sitten vastanneen, että yhtiön ei tarvitse saada korkeita kuljetuksia lähtemään vesitse kumpaankaan suuntaan.

— Laituriamme ei juurikaan käytetä lastaukseen. Joskus 5—6 vuotta sitten siitä lähti jotain pienempää, Lindh sanoo.

Nurmen mukaan on vaikea kuvitella tilannetta, jossa Kyrönsalmen siltoja enää vuoden 2018 jälkeen tarvitsisi avata.

— Avausmahdollisuuden ylläpitäminen aiheuttaisi paljon ylimääräisiä testaus- ja ylläpitokustannuksia. Maantieillan alla on avaustila, jossa on lämmöt päällä ja jossa hydrauliikkaöljyjä lämmitellään.

Ensi vuonna Nurmen mukaan selviää, puretaanko sillan avaustekniikkaa uusiokäyttöön. Silloin selviää myös Kyrönsalmen sillan avaamisen ohjauskeskuksen eli ”Muumitalon” kohtalo.

— Käsittääkseni Muumitaloa ei tarvitsisi purkaa.

Nurmen mielestä Kyrönsalmen silloissa ei tarvitse säilyttää avaamismahdollisuutta edes siltä varalta, että Laitaatsalmen ratasiltaan joskus saataisiin rahoitus. Rata voitaisiin tehdä syväväyläliikennettä katkaisematta.

Ratasiltaan ei näillä näkymin ole luvassa rahaa. Jos rahoitus tulisi, silta Nurmen mukaan valmistuisi noin kahden vuoden kuluttua rahoituspäätöksestä.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.