Itkuksihan se meni — Artemian teatteritekniikan lehtori vuodatti ilonkyyneleitä pitkin päivää, kun yhteistyö toi menestystä

Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston rehtori Keijo Pesonen suitsuttaa saavutusta ja antaa kiitosta henkilöstölle.

Timo Seppäläinen

Teatteritekniikan opiskelijat Päivi Kuosmanen, Nina Keleviäinen ja Susanna Mutka sekä erikoisammattihenkilö Heikki Lyytikäinen ja lehtori Anne Peltonen puurtavat jo seuraavan oopperan parissa. Lavasteita ja puvustusta syntyy Aino Ackté -oopperaan.
Teatteritekniikan opiskelijat Päivi Kuosmanen, Nina Keleviäinen ja Susanna Mutka sekä erikoisammattihenkilö Heikki Lyytikäinen ja lehtori Anne Peltonen puurtavat jo seuraavan oopperan parissa. Lavasteita ja puvustusta syntyy Aino Ackté -oopperaan.

Kun Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston (SAMI) teatteritekniikan lehtori Anne Peltonen kuuli, että Suomen kansallisoopperan ja - baletin esittämä koululaisooppera Ihmepoika A oli voittanut The Young Audiences Music Awardseissa, häntä itketti pitkin päivää.

SAMI:n teatteritekniikan opiskelijat olivat toteuttamassa teoksen tarpeistoa ja lavastusta.

— Oli jotenkin semmoinen olo, että tämä ei ole todellista: Me olemme ihan tavallinen ammattikoulu. Miten meillä on käynyt niin satumainen onni, että olemme päässeet tuohon mukaan ja että olemme onnistuneet?

Ihmepoika A voitti The Young Audiences Music Awardsin Paras ooppera -kategorian. Oopperan tarinan on kirjoittanut rap-artisti Paleface.

YAMAwards palkitsee luovia ja innovatiivisia nuorille suunnattuja musikaalisia toteutuksia viidessä eri kategoriassa. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 60 teosta yli 20 maasta.
Voittajat julkaistiin 4. syyskuuta Portugalissa.

Suurin osa mukana olleista opiskelijoista valmistui viime lukuvuoden kuluessa.

Peltonen antaa kiitosta opiskelijoilleen.

— He ovat motivoituneita siihen, mitä tekevät.

Mukana olleista kolme jatkaa vielä opintoja SAMI:n kulttuurialan yksikössä Artemiassa.

— Kun Anne tuli sanomaan, että häntä itkettää, luulimme, että on jokin hätä, kertoo Susanna Mutka.

Asian oikea laita selvisi pian.

— Siinä halattiin toisiamme, että jess, ollaan maailmanmestareita!

Peltosen lisäksi ohjaajina toimivat erikoisammattihenkilöt Teija Summanen ja Heikki Lyytikäinen.

Teatteritekniikan opiskelu on työelämälähtöistä ja projekteja on runsaasti. Käytävän lasivitriinissä näkyvät lähimenneisyyden projektit. Niitä on 28.

— Teemme koko ajan jonnekin jotain. Nyt Aino Ackté on kaikista kuumin: asuja on paljon ja lavasteet on melkein tehty. Viime vuonna teimme erikoistarpeiston Kansallisbaletin Muumipeikko ja taikurinhattu -balettiin. Sen näki Japanissa 30 000 ihmistä.

Artemian tiloissa työskentelee myös Savonlinnan Teatterin väkeä. Ammattilaisten läsnäolo kannustaa tähtäämään korkealle.

— Se panee meidät yrittämään koko ajan parempaa. Olemme enemmän, kun olemme yhdessä — voimme tukea toisiamme, Peltonen pohtii.

Rehtori suitsuttaa saavutusta

Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston rehtori Keijo Pesonen pitää teatteritekniikan yhteistyötä Kansallisoopperan ja -baletin kanssa harvinaislaatuisena.

— Se on poikkeuksellisen kovan luokan kumppanuutta ja yhteistyötä. Harvoin kouluorganisaatiot pääsevät sellaiseen yhteistyöhön, jossa laatuvaatimukset ja muutkin vaatimukset ovat korkeat.

Hänen mukaansa perustana on kulttuurialan koulutuksen ja teatteritekniikan osaaminen.

— Se perustuu erityisesti siihen, että henkilöstö on laittanut itsensä täysillä mukaan. Se on hyvin paljon kiinni opettajista ja henkilöstöstä, jotka toimintaa vetävät.

Hän toteaa myös yli kymmenen vuoden yhteistyön Savonlinnan Oopperajuhlien kanssa luoneen hyvän pohjan teatterilavastuksen ja -puvustuksen sekä tarpeiston valmistukselle.

— Olemme vuosien varrella oppineet kumppanuuden eri puolet ja lähteneet rohkeasti mukaan.

Seija Gustavsson

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.