Sosteri tahtoo vinkkejä vanhuspalvelujen kehittämiseksi — Ja kansalaisilla on halua keskustella asiasta

Vanhusten palvelujen kehittämistä koskeva keskustelutilaisuus oli yleisömenestys. Muutosjohtaja Tuija Haatainen lähtee mielellään keskustelemaan pienempiinkin tilaisuuksiin.

Jaana Hänninen

Kirsti ja Juha Titoff kertoivat muutosjohtaja Tuija Haataiselle näkemyksiään siitä, miten Sosterin kotihoitoa voisi kehittää.
Kirsti ja Juha Titoff kertoivat muutosjohtaja Tuija Haataiselle näkemyksiään siitä, miten Sosterin kotihoitoa voisi kehittää.

Savonlinnan seudun vanhukset ja heidän omaisensa haluavat keskustella vanhusten palveluista. Tämä kävi selväksi torstaina, kun Sosterin järjestämään keskustelutilaisuuteen saapui pari sataa ihmistä.

Yleisökeskustelu jäi lyhyehköksi, mutta yhteisen tilaisuuden päätyttyä monet jäivät kertomaan ideoitaan ja purkamaan sydäntään Sosterin asiantuntijoille.

Tilaisuuden alustaja, sosiaalipalvelujen muutosjohtaja Tuija Haatainen korostikin, että Sosteri haluaa vanhuspalveluja kehittäessään kuulla asiakkaalta itseltään, mitä he tarvitsevat.

— Ikäihminen on oman palvelutarpeensa paras asiantuntija, Haatainen korosti.

Haatainen kuitenkin huomautti, että väestön ikääntyessä palvelujen tarvekin kasvaa. Siksi pitäisi huolehtia, että ihminen saa juuri tarvitsemansa palvelun.

Haatainen lupasi tulla keskustelemaan ikäihmisten palveluista pienempiin tilaisuuksiin, jos esimerkiksi yhdistykset häntä kutsuvat.

Haatainen on erityisen kiinnostunut kuulemaan, miten yhteyden ottaminen Sosteriin tehtäisiin apua tarvitsevalle ihmiselle helpoksi. Hän yhtyi Juhani Heiskan yleisöpuheenvuorossaan esittämään huoleen siitä, että esimerkiksi masentunut vanhus ei välttämättä osaa ja uskalla pyytää apua.

— Juuri siksi yhteyden saamisen on oltava helppoa ja Sosterin henkilöstön on tartuttava jokaiseen viestiin, Haatainen sanoi.

Juha Titoff kertoi äitinsä puolesta Haataiselle monen kotihoidon asiakkaan yhteisen huolen: asiakkaalle on hankalaa, kun kotihoidon työntekijä vaihtuu usein.

Titoff myös ihmetteli, miksi kotihoidon palvelut on niin tarkkaan määritelty.

— Eikö kotihoidon työntekijä voi viedä roskapussia ulos, jos asiakas haluaa, Titoff sanoi.

Titoff arveli, että rahaa saattaisi säästyä, jos kotihoidon vaihtoehtona olisi tarjolla palveluasumista.

— Palvelutalossa olisi sosiaalista kanssakäymistäkin omasta takaa.

Sosteri on aikeissa ryhtyä tarjoamaan myös kevyesti tuettua palveluasumista. Titoffin mielestä ongelma on kuitenkin siinä, jos kevytpalvelutaloissa ei ole ympärivuorokautista valvontaa.

— Rannekehälytys tuo avun liian hitaasti, Titoff sanoo.

Jaana Hänninen

Sosterin väki sai myös positivista palautetta. Marja-Leena Lankinen kiitteli palveluasumisen päällikölle Anu Koivumäelle, että Sosterista saa kyllä nopeasti avun, jos vain osaa soittaa oikeaan puhelinnumeroon. Hän kertoi sotaveteraaniystävästään, joka sai puolessa tunnissa sotaveteraaneille kuuluvan avun lumitöihin, kun oli soittanut ja kertonut hänelle lumitöitä tekevien ystäviensä olevan juuri nyt muualla.

Sosterin vanhuspalveluihin saa yhteyden muun muassa soittamalla puhelinnumeroon 044-417 2002 ma—pe kello 8—15. Ikääntyneiden neuvontapiste Nestori on avoinna pääkirjasto Joelissa maanantaisin keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10—14. Nestoriin saa yhteyden myös sähköpostilla nestori@sosteri.fi

Huolensa vanhuksesta voi kertoa myös täyttämällä sähköisen huolilomakkeen.