Ely-keskus päällystyttää ensi kesänä 340 kilometriä teitä Itä-Suomessa — Savonlinnassa uuden pinnan saa varmasti vain Kyrönsalmen silta

Juvan Summalassa jyrsitään soralle seitsemän kilometriä.

Soila Puurtinen

Kyrönsalmen silta päällystetään tulevana kesänä heti alkukaudesta.

Pohjois-Savon ely-keskus on suunnitellut käyttävänsä tieverkon päällysteiden ja tiemerkintöjen ylläpitoon Itä-Suomessa noin 17 miljoonaa euroa ensi kesänä.

Rahaa on käytettävissä noin 6 miljoonaa euroa vähemmän kuin 2017.

Suunnitelman mukaan teitä päällystetään Etelä-Savossa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa yhteensä noin 340 kilometrin matkalla.

Savonlinnasta päällystyskarttaan on merkitty vain Kyrönsalmen silta.

Kyrönsalmi on varma

Uuden päällysteen lopulliseen määrään vaikuttavat sekä kilpailutettavien urakoiden että raaka-aineiden bitumin ja nestekaasun hinta.

Itä-Suomessa on parhaillaan kilpailutuksessa kaksi päällystysurakkaa. Molempiin pitäisi saada tarjoukset huhtikuun alkuun mennessä.

Mahdollisia urakoitsijoita on valtakunnassa käytännössä viisi: YIT, SL Asfaltti, NCC, Skanska ja Asfalttikallio

— Kun saadaan hintatietoa urakoista, voidaan tarkastella ohjelmaa ja ehkä lisätä töitä. Kyrönsalmen silta tehdään varmasti ja heti alkuun, huhti-toukokuussa, kertoo ylläpitovastaava Kimmo Tiikkainen Pohjois-Savon ely-keskuksesta.

Silloin uusitaan myös sillan avattava osuus. Työhön menee parisen viikkoa.

— Töissä ei olla kiivaimman matkailusesongin aikana, ja keväällä sillan avauksiakin on vähemmän.

Summalassa soralle

Ylläpitotöihin kuuluu uudelleenpäällystä, päällysteiden paikkausta ja tiemerkintöjen kunnostamista.

Muutamissa paikoissa parannetaan myös tien rakenteita. Sorateiksi muutetaan noin 17 kilometriä huonokuntoisia ja vähäliikenteisiä päällysteteitä.

Tällaista tietä on seitsemän kilometriä Juvan Summalassa.

— Tie on mennyt huonoon kuntoon ja liikennemäärä on vähäinen. Raha ei riitä noin vähäliikenteisten teiden pinnan uusimiseen, ja soratienä se pystytään paremmin hoitamaan. Joitakin kymmeniä kilometrejä näitä soraksi muuttamisia on vuosittain tehty. Nyt on toinen kohde Rautavaaralla Pohjois-Savossa.

Kuuden miljoonan euron vähennys määrärahasta tarkoittaa noin sadan kilometrin siivua päällysteestä.

— Teiden kunto heikkenee koko ajan. Tämä on poliittisten päättäjien valinta.

Koko Itä-Suomessa päällystetyn tieverkon pituus on noin 8 500 kilometriä.

Merkittävimpiä päällystyskohteita Itä-Suomessa 2018:

Pohjois-Savo:

Vt 5 Vuorela-Siilinjärvi, 12,8 km (molempien ajoratojen varsinaiset ajokaistat)
Kt 88 Vieremä-Partala, 18,2 km
Mt 551 Haminalahti-Karttula, 33,3 km

Pohjois-Karjala:

Vt 9 Ulla-Ahonkylä, 11,5 km
Mt 486 Kytänniemi-Tohmajärvi, 15,1 km
Mt 518 Ahveninen-Kyyrönvaara, 14,0 km

Etelä-Savo:

Kt 62 Anttola-Piskola, 11,4 km
Mt 616 Kortesalmi-Kangasniemi, 14,0 km
Mt 15105 Rantakyläntie, 12,6 km

Katso vuoden 2018 alustavat päällystystyökohteet tästä.

Muutokset ja lisäykset kartalle merkittyihin kohteisiin ovat mahdollisia.