Hirmuinen betoniralli alkaa taas — sillan kantta valetaan yötä päivää viikon ajan

Yksi Laitaatsalmen siltatyömaan vaativimmista vaiheista, kannen valu, on tarkkaa puuhaa. Kokemuksia on vuoden takaa.

Ulla Ylisaari

Alkavalla viikolla valetaan pohjoisen, eli Haapaveden puoleisen sillan kansi. Vanhojen aikojen muistona pohjoisimpana siltana salmen yli kurkottaa vielä vanha rautatiesilta, joka puretaan myöhemmin.
Alkavalla viikolla valetaan pohjoisen, eli Haapaveden puoleisen sillan kansi. Vanhojen aikojen muistona pohjoisimpana siltana salmen yli kurkottaa vielä vanha rautatiesilta, joka puretaan myöhemmin.

Savonlinnassa koetaan alkavalla viikolla poikkeuksellinen työrupeama. Laitaatsalmen siltatyömaalla alkaa pohjoisen sillan kannen valu maanantaina kello 6 ja työtä tehdään tauotta vuorokaudet ympäri aina perjantaihin saakka.

Kaikkiaan työvaihe työllistää noin sata henkeä betoniasemilla, betoninkuljetuksessa ja itse sillalla.

Märkää märälle

Sillan kansi valetaan yhtäjaksoisesti. Jos edellinen betonierä ehtii kuivua ennen uuden tuloa, syntyy niin sanottu työsauma, eikä valu silloin onnistu suunnittelijan ajattelemalla tavalla.

— Perusperiaate on ”märkää märälle”, eli kuivumista ei välillä saa tapahtua, Destian työmaapäällikkö Aki Loikkanen selittää. Maksimissaan kuormien välillä voi olla parin tunnin tauko, ei sen enempää.

Betonia tuodaan Savonlinnan Ruduksen betoniasemalta Myllypuronkadulta sekä Punkaharjun betoniasemalta Kulennoisista. Tarpeen tullen pienempiä määriä on varauduttu tuomaan Kuopiosta saakka.

Valu aloitetaan sillan itäpäästä lähelle keskikohtaa, ja sitten länsipäästä keskelle.

Ei saa olla hellettä, ei rankkaa sadetta

Valutyön piti alkaa jo kaksi viikkoa sitten, mutta helteinen sää esti silloin työn aloituksen. Ilman lämpötilan tulisi valutyön aikana olla alle 20 astetta.

Aki Loikkasen mukaan pienet sateet eivät työtä ja sen onnistumista haittaa, mutta rankkasateet kyllä. Ukkonen puolestaan aiheuttaa työturvallisuusriskin.

Näillä näkymin vaikuttaisi oikein hyvältä: Ilmatieteen laitos ennustaa alkavalle viikolle Savonlinnaan joka päivälle alle 20 asteen lämpötilaa ja poutaa.

Vuosi sitten valettiin eteläinen silta samalla tavalla. Kyseessä oli tuolloin betonin määrässä mitattuna Suomen suurin päällystysrakenteen valutyö; betonia käytettiin 5 000 kuutiota. Nyt puhutaan hieman pienemmästä määrästä. Pohjoinen silta on eteläistä kapeampi ja betonia kuluu noin 4 000 kuutiota.

Kyrönsalmen läppä nousee vain kaksi kertaa päivässä

Valutyöllä ei ole vaikutuksia tavallisen kaupunkilaisen elämään, nyt kun kevyt liikennekin kulkee jo eteläisen sillan päällä. Korkeintaan ohitse ajelevat autoilijat saattavat päästä vilkuilemaan muurahaispesän lailla kuhisevaa valutyömaata.

Eteläistä siltaa käytetään valussa vain betonin kuljetukseen, eli kannen valu tapahtuu valettavan sillan pohjoispuolelta.

Huviveneilijöitä valutyö ja siihen liittyvä kuorma-autoralli sen sijaan voivat haitata. Jotta tuoretta betonia kuljettavat kuorma-autot eivät joutuisi seisomaan siltajonossa, Kyrönsalmen siltaa avataan huviveneille vain kaksi kertaa päivässä, kello 11 ja kello 18.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Kommentoidut