Liikennöinti virallisilla jääteillä loppuu viikon sisällä — Jäätä on ohuimmillaan enää 25 senttiä, mutta huimapäisimmät ajelevat jäätiellä silti vielä maastureilla

Heikot yöpakkaset eivät riitä pitämään teitä ajettavassa kunnossa. Lauttaliikenne pyritään aloittamaan saman tien.

Pertti Hätinen

Lautta on kulkenut Tuohisaaren jäätien vieressä jo lähes kolmen viikon ajan. Viimeisin mittaus kertoo, että jään paksuus tien kohdalla on ohuimmillaan enää 25 senttiä.
Lautta on kulkenut Tuohisaaren jäätien vieressä jo lähes kolmen viikon ajan. Viimeisin mittaus kertoo, että jään paksuus tien kohdalla on ohuimmillaan enää 25 senttiä.

Liikennöinti Savonlinnan saariston jääteillä päättyy maaliskuun loppuun mennessä. Luvassa ei ole enää niin reippaita yöpakkasia, että tien pinta pysyisi ajettavassa kunnossa.

Kokonsaaressa asuva Tuomo Kokkonen kävi lauantaina tutkimassa Kokonsaaresta Kesamonsaareen johtavan jäätien kunnon. Jäätiellä on ollut paikoin paksu sohjokerros ja syvät urat, joten henkilöautolla ajo on ollut viime aikoina haastavaa.

— Eihän tuo kovin hyvältä näytä edelleenkään, vaikka tuuli onkin kuivattanut sohjokerrosta, aprikoi Kokkonen.

Teräsjäätä vain 15 senttiä

Kokkosen mittausten mukaan jääkerroksen paksuus on yhteensä 47 senttimetriä, josta teräsjäätä 15—20 senttimetriä. Lähes puolimetrinen kerros sekalaista jäätä vastaa kantavuudeltaan noin 30-senttistä teräsjäätä.

— Se on autoliikennettä ajatellen aika naftisti. Ajokautta ei uskalla tästä paljon pitkittää, Kokkonen toteaa. Asiaan vaikuttaa Kokkosen mukaan myös se, että autojen koko ja paino ovat viime vuosina kasvaneet.

— Ennen henkilöauto painoi 700—800 kiloa, mutta nykyään melkein kaikilla on nelivedot, jotka painavat vähintään 1 500 kiloa ja ylikin.

Laukansaaressa sama aikataulu

Kesamonsaaren ja Koivukannan välillä liikenne on ollut lossin varassa koko talven ajan.

Laukansaaren tienhoitokunnan puheenjohtaja Ari Kuutti puolestaan arvioi, että saaresta Hietalahteen ja Rantakaartilaan johtavat jäätiet kestävät kulkukelpoisina häthätää viikon verran edellyttäen, että luvassa on yöpakkasia.

— Täysin säiden armoillahan tässä ollaan, Kuutti toteaa.

Tuohisaaren lautta jo liikenteessä

Tuohisaaresta mantereelle johtavalla jäätiellä liikennöinti on jo käytännössä loppunut. Lauta on ollut käytössä jäätien rinnalla kolmisen viikkoa.

— Loppuviikolla tehdyt mittaukset kertoivat, että jään paksuus tiellä on ohuimmillaan vain 25 senttimetriä. Vesistö jäätien alla on osin virtaista, joten jää syöpyy altapäin. Kyllä siinä rohkeimmat kuitenkin vielä maastureillakin ajavat, kertoo tienhoitokunnan puheenjohtaja Pertti Hätinen.

Hätisen mukaan Tuohisaaren jäätietä tehtiin tänä talvena erityisellä huolella: ensin vahvistettiin luonnonjäätä auraamalla lumi pois tieuran kohdalta mönkijällä. Sitten jäätä vahvistettiin pumppaamalla tieuralle vettä.

— Onnistuttiin tässä hämmästyttävän hyvin. Oli myös ilo huomata, että saarelaisilla on vielä yhteishenkeä tehdä asioita talkoilla, Hätinen kiittelee.

Lautan käyttöä koetaan pitkittää rahan takia

Tuohisaaresta Ahvionsaareen ja siitä edelleen Kokonsaaren kautta kaupunkiin johtavaa jäätietä ei saatu tehtyä tänä vuonna lainkaan. Se lyhentäisi matkaa kaupunkiin jopa 60 kilometriä.

— Kahtena talvena kolmesta se saadaan tehtyä, mutta tänä talvena lumi tuli liikaa liian aikaisin, Hätinen sanoo.

Ahvionsaaresta on päässyt tänä talvena mantereelle vain Kiviapajaan kulkevalla lautalla.

Lautan käyttö koettelee taloutta

Savonlinnan kaupungin alueen yksityisteillä liikennöi kuusi moottoroitua lauttaa tai lossia. Niiden käyttökustannukset ovat tienhoitokunnille suuri ja jatkuva menoerä.

Valtio ei kata kaikkia yksityisteiden lautoista ja losseista aiheutuvia kuluja, vaan tiekunnat saavat osan kuluistaan avustuksena Savonlinnan kaupungilta.

— Jäätietä pystytään pitämään auki kaksi kuukautta sillä rahalla, minkä maksaa lautan tai lossin käyttö kahden viikon ajan. Yritämme tämän takia käyttää jääteitä mahdollisimman pitkään, Kokkonen toteaa.

Luetuimmat

Kommentoidut