Pitkänsillan remontti valmistuu marraskuussa – Remonttiin otettiin lisää aikaa, jotta jalankulkijoille ehditään tehdä levähdyslevikkeet

Pyörätie on vain kadun pohjoisreunalla — Punaiseen asvalttiin maalataan keväällä polkupyörän kuvia, jotta pyörätie olisi helpompi tunnistaa

Soila Puurtinen, Soila Puurtinen

Pitkänsillan molemmille reunoille tulee jalankulkijoille levähdyspaikat, jotka kaupunki kesällä tilasi lisätyönä. Levähdyspakkoja varten sillan kylkeen tehtiin betonivalut. Pohjoispuoleisen levähdyspaikan betonirunko on vielä täyttämättä.

Soila Puurtinen

Pitkänsillan eteläreunalla levähdysalue on kiveystä vaille valmis.

Pitkänsillan remontti Savonlinnassa valmistuu marraskuun loppuun mennessä.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan työn piti valmistua lokakuun loppuun mennessä, mutta kesällä kaupunki tilasi lisätyönä sillalle molemmin puolin Olavinkatua levähdyspaikat, joten remontille otettiin lisää aikaa.

Levähdyspaikkoja varten sillan kylkeen tehtiin muurattiin levikkeet. Torin puolella muuri on jo täytetty mutta kadun pohjoispuolella se on täyttämättä.

— Torin puolella alkaa olla viittä vaille valmista. Hesburgerin puolella asennetaan vielä sähkökaapeleitten suojaputkia. Sen jälkeen levähdyspaikan muuri täytetään, ja päälle tulee vielä kiveykset, kertoo yrittäjä Minna Porola Savonpirkasta.

Porola kertoo, että levähdyspaikkojen päätyihin istutetaan vielä puut.

— Kaikki Pitkänsillan puut ovat pylväslehmuksia. Pylväslehmus on pilarimallinen puu, joka on kapeakasvuisempi kuin esimerkiksi Sokoksen edessä kasvavat puistolehmukset, Porola kertoo.

Soila Puurtinen

Tämän kesän urakassa 700 000 kiloa kiviä — "On niitä aika monta"

Tämän kesän urakassa on Porolan laskujen mukaan käytetty noin 700 000 kiloa kiviä. Kivet on aseteltu paikalleen käsin.

Tämän vuoden urakka alkoi Possenkadulta ja päättyy Kauppatorille. Viime vuonna ja edellisvuonna kiveä käytettiin yhteensä 1,5 miljoonaa kiloa.

— Kappaleittain en ole kiviä laskenut. On niitä aika monta, satojatuhansia, Porola nauraa.

Pitkänsillan jalkakäytävät on kivetty sauvakivellä. Reunakivet ovat graniitista. Risteyksen suojatie on nupukiveä, kuten Olavinkadun muutkin suojatiet. Kenttäkiveä eli mukulakiveä on käytetty vain rajaamistarkoitukseen. Kävelyalueelle sitä ei laitettu.

Soila Puurtinen, Soila Puurtinen

Pitkänsillan urakka valmistuu muutaman viikon ilmoitettua myöhemmin, koska kaupunki tilasi kesällä lisätöitä.

”Kestävätkö sillan kantavat rakenteet”, kysyy kaupunkilainen — ”Kyllä kestävät”, vastaa suunnittelupäällikkö Timo Okkonen

Sellaisen kysymyksen joku automies on esittänyt, että kestävätkö Pitkänsillan kantavat rakenteet kivetyn sillankannen painon, kun sillan lujuuslaskelmat aikanaan on tehty asvaltille.

Kaupungin suunnittelupäällikkö Timo Okkonen vakuuttaa, että silta kestää. Asia on tarkistettu vuoden 1971 lujuuslaskelmista, ja kantavat rakenteet on ennen remonttia tutkittu sukeltamalla.

Soila Puurtinen

Pitkänsillan puut ovat pylväslehmuksia.

Pyörätie on vain kadun pohjoispuolella

Olavinkadun remontin valmistuttua pyörätie on vain kadun pohjoispuolella koko matkalla Sokokselta Kauppatorille. Pyörätie on punaista asvalttia. Kaupungin suunnittelupäällikkö Timo Okkosen mukaan pyörätiemerkinnät paranevat, kun ensi kesänä asvalttiin maalataan polkupyörän kuvat kaikkien risteyksien jälkeen.

Viime kesänä varsin monet pyöräilivät vanhasta muistista kadun eteläreunalla, vaikka pyörätiejärjestelyt olivat Sokoksen puoleisessa päässä jo valmiina. Moni kokee hankalaksi siirtymisen kadun pohjoispuolelle, jos on matkalla kadun eteläpuolen kaupasta toiseen kadun eteläpuolen kauppaan.

Kadun pohjoispuolella on polkupyöräparkkeja eli -telineitä. Pyörän voi jättää parkkiin tai taluttaa sitä suojatietä ja eteläpuolen jalkakäytävää pitkin.

— Odotellaan nyt ainakin ensi kesä. Uskon, että ihmiset tottuvat tähän järjestelyyn, Okkonen sanoo.

Suojateitä ei Okkosen mukaan todennäköisesti lisätä Olavinkadulle. Asiakaspalautteen perusteella asiaa voidaan kuitenkin tarkastella.

FAKTA: Olavinkadun remontti

Olavinkadulle suunniteltiin remontoitavaksi lisää tilaa kevyelle liikenteelle, kun rinnakkaisväylä vuonna 2013 valmistui.

Kadun remontti alkoi vuonna 2016.

Vuosina 2016 ja 2017 remontin kustannusarvio oli yhteensä 750 000.

Tämän kesän urakka Possenkadulta Kauppatorille maksaa noin puoli miljoonaa euroa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet