Tuhti annos matkailutietoa yritysten työntekijöille ja kesätyöntekijöille — matkailuneuvontakoulutuksen tarkoitus on tukea yritysten omaa asiakaspalvelua

Kaksipäiväinen matkailuneuvontakoulutus alkoi torstaina ja jatkuu perjantaina. Savonlinnan kaupungin, Sakke ry:n ja Savonlinnan Seudun Matkailu Oy:n järjestämä koulutus on yrityksille ja osanottajille maksuton.

Tuija Pauhu

Matkailuneuvontakoulutukseen osallistui torstaina noin 24 koulutettavaa. Perjantaina koulutettavia pitäisi olla kolmisenkymmentä.
Matkailuneuvontakoulutukseen osallistui torstaina noin 24 koulutettavaa. Perjantaina koulutettavia pitäisi olla kolmisenkymmentä.

”Tietävätkö kaikki mikä on lörtsy?”

”Tunnetteko norpan? Tiedättekö, että sen voi joskus nähdä uiskentelevan ihan tässä kaupungin ympäristössä?”

Savonlinnan oppaat ry:n oppaalla Johanna Kotilaisella oli torstaina hieman erilainen kaupunkikierros kuin tavallisesti.

Hän kertoi normaaliin tapaan Olavinlinnan, Linnankadun puutalojen ja muiden nähtävyyksien historiasta ja niihin liittyvistä tarinoista. Sen lisäksi hän osoitteli kaikkia mahdollisia paikkoja, joihin ihmiset voivat kysyä tietä: Savonlinnasali, kylpylä, Taito-shop, uimahalli...

— Niin, ja torille voi tulla myös veneellä. Tuossa on asiointilaitureita, Kotilainen sanoi.

Torstaina alkanut kaksipäiväinen koulutus on tarkoitettu asiakaspalvelun tueksi seudun yrityksille ja niiden kausityöntekijöille. Savonlinnan ydinkeskustan varsinainen matkailun infopiste on Riihisaaren maakuntamuseossa.

Savonlinnan kaupungin, Sakke ry:n ja Savonlinnan Seudun Matkailu Oy:n järjestämä koulutus on yrityksille ja osanottajille maksuton.

— Tarkoitus on, että matkailullisesti tärkeimmät asiat jäisivät kaikille mieleen, sanoo Matkailu Oy:n ja Metsähallituksen vastaava asiakasneuvoja Nita Silvennoinen.

Tuija Pauhu

Johanna Taylor uskoo, että asiakas saa hyvän kokemuksen Savonlinnasta, kun kaikki asiakaspalvelutyöntekijät osaavat kertoa hänelle muistakin kuin omista palveluistaan.

Kahvila-ravintola ja hotelli Saiman yrittäjä Johanna Taylor yllättyi myönteisesti koulutuksen sisällöstä ja harmitteli, että ei ottanut kesätyöntekijöitään mukaan.

Erityisesti Tayloria kiinnosti Linnankadun talojen eli Saima-talon naapuruston historia.

— Ensi kesänä, jos tällainen koulutus järjestetään, niin meiltä lähtee muitakin, Taylor sanoo.

— Asiakkaat kyselevät hyvin monenlaisia asioita. On hyvää asiakaspalvelua, että pystymme kertomaan muustakin kuin omasta tuotteesta ja omista palveluista. Asiakkaalle syntyy hyvä kokemus Savonlinnasta, kun voimme ohjata heitä asioimaan sopiviin liikkeisiin ja vaikka Kolovedelle melomaan, Taylor pohdiskeli.

Asiakkaalle syntyy hyvä kokemus Savonlinnasta, kun voimme ohjata heitä asioimaan sopiviin liikkeisiin ja vaikka Kolovedelle melomaan. Johanna Taylor

Kaikille avoin matkailuneuvontakoulutus järjestettiin parkkiperhosten koulutuksen yhteyteen. Paikallisten yritysten kustantaman parkkiperhostoiminnan varsinainen tarkoitus on pelastaa pysäköintisakoilta autoilijoita, joiden maksullinen pysäköintiaika on ylittynyt. Siinä sivussa he neuvovat matkailijoita.

Parkkiperhoset Salla Eliala, Vilma Laine ja Nea Repo kertovat saaneensa paljon uutta ja yllättävää tietoa muun muassa Linnasaaren ja Koloveden kansallispuistoista.

— Oli hyvä päästä näkemään ne itse. Nyt niitä voi henkilökohtaisesti suositella, parkkiperhoset sanovat.

Koulutettavana on myös Sari Korivirta, joka aloitti Luston tiedottajana maaliskuun lopulla.

— Meillä on Punkaharjun matkailuinfopiste Lustossa, mutta siellä kysytään ihan kaikenlaista myös koko Savonlinnan palveluista, Korivirta sanoo.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet