Osa rahtiliikenteestä kulkee vielä kesäkuussakin Kyrönsalmessa— Laitaatsalmen syväväylän valmistuminen viivästyy ruoppauskoneen rikkoutumisen takia

Kyrönsalmen sillat aukeavat tarvittaessa rahtialuksille, kunnes rahtiliikenne siirtyy kokonaan Laitaatsalmeen. Luotsit arvioivat tapauskohtaisesti, ohjataanko rahtialukset Laitaatsalmen vai Kyrönsalmen kautta.

Tuija Pauhu

Kyrönsalmen silta avattiin rahtialus Corinnelle joulukuun 29. päivänä. Tuolloin luultiin, että Laitaatsalmen syväväylä valmistuisi ennen seuraavaa purjehduskautta ja että Corinne olisi ollut viimeinen rahtialus, jolle Kyrönsalmen silta avattiin.
Kyrönsalmen silta avattiin rahtialus Corinnelle joulukuun 29. päivänä. Tuolloin luultiin, että Laitaatsalmen syväväylä valmistuisi ennen seuraavaa purjehduskautta ja että Corinne olisi ollut viimeinen rahtialus, jolle Kyrönsalmen silta avattiin.

Osa rahtiliikenteestä käyttää Kyrönsalmen väylää vielä kesäkuun alkupuolella. Kyrönsalmessa maantiesillat ja rautatiesilta avataan rahtiliikenteelle aina, kun alukset eivät mahdu siltojen ali.

Laitaatsalmen syväväylätyömaan ruoppauskoneen moottori meni sunnuntaina rikki. Siksi Laitaatsalmen syväväylän eteläreunalla olevien kohtien ruoppauksen viimeistely on viivästynyt.

Laitaatsalmen varsinaisen väylän kohta on jo valmis. Väyläviraston sisävesiväyläyksikön päällikkö Tero Sikiö kertoo, että väylä otetaan kesäkuun alussa käyttöön suunniteltua kapeampana. Ensi viikon aikana väylä merkitään elektronisiin merikarttoihin.

Kesäkuun alkupuolella rahtiliikennettä on luultavasti sekä Laitaatsalmessa että Kyrönsalmessa

Luotsit tutustuvat Laitaatsalmen väylään ensi viikolla. Kuunvaihteesta alkaen he arvioivat tapauskohtaisesti, mitkä alukset ohjataan Laitaatsalmen ja mitkä Kyrönsalmen kautta.

— Luultavasti kesäkuun alkupuolella aluksia kulkee sekä Kyrönsalmessa että Laitaatsalmessa, Sikiö sanoo.

Työmaapäällikkö Ville-Veikko Vitri Destialta arvioi, että Laitaatsalmen ruoppaukset saadaan valmiiksi ensi viikolla, jos ruoppauskone saadaan kuntoon.

Sikiön mukaan väylä otetaan silti aluksi käyttöön kapeampana, jotta se saadaan merkittyä elektronisiin merikarttoihin ja jotta rahtialukset ylipäätään voivat väylää käyttää.

Kun ruoppaus on kokonaan valmis, väylä merkitään koko leveydeltään merikarttoihin.

Aiemmin tänä keväänä ilmoitettiin rahtiliikenteen kokonaisuudessaan siirtyvän Laitaatsalmeen kesäkuun alussa.

Alkujaan Laitaatsalmen väylän oli määrä olla valmiina, kun syväväyläliikenne viime viikolla alkoi. Ruoppaustyöt olivat kuitenkin sujuneet luultua hitaammin, joten Väylävirasto ilmoitti jo toukokuun alussa Kyrönsalmen väylän pysyvän käytössä kesäkuun alkuun saakka.

Juttua päivitetty Sikiön haastattelun perusteella kello 9.05