Poliisi toivoo Kerimäellä häiriötä tuottavaan mopokulttuuriin muutosta – "Joissakin tapauksissa vanhempien asenne on ollut varsin huolestuttava"

– Monissa valvontapyynnöissä on tullut esille se, että häiritsevän liikennekäytöksen lisäksi mopoilijoiden asenne muita tiellä liikkujia kohtaan on kehittymässä uhmakkaampaan suuntaan, sanoo vanhempi rikoskonstaapeli Juha Koivula.

Petri Vanhanen

Poliisin valvontaiskut Kerimäelle eivät ole rauhoittaneet mopoilijoiden menoa. Ankkuritiimin Juha Koivula peräänkuuluttaa nyt asennemuutosta myös koteihin vanhemmille. Arkistokuva.
Poliisin valvontaiskut Kerimäelle eivät ole rauhoittaneet mopoilijoiden menoa. Ankkuritiimin Juha Koivula peräänkuuluttaa nyt asennemuutosta myös koteihin vanhemmille. Arkistokuva.

Poliisi haluaa ryhtiä Kerimäellä häiriötä aiheuttavaan mopoilukulttuuriin. Poliisi on joutunut tänä vuonna käymään useita kertoja alueella mopoilua valvomassa, mutta lopullista ratkaisua ei ole syntynyt.

– Monissa valvontapyynnöissä on tullut esille se, että häiritsevän liikennekäytöksen lisäksi mopoilijoiden asenne muita tiellä liikkujia kohtaan on kehittymässä uhmakkaampaan suuntaan.

– Mopoilijoiden suosimilla paikoilla ikä-ihmiset ovat käyneet pyytämässä mopoilijoita siirtymään. He ovat saaneet töykeitä ja loukkaavia kommentteja mopoilijoilta, eikä huomautuksilla ole ollut vaikutusta häiriötä aiheuttavaan ajeluun, kertoo vanhempi rikoskonstaapeli Juha Koivula Savonlinnan poliisin ankkuriryhmästä.

Koivulan mukaan poliisi pystyi kohdentamaan Kerimäelle mopoilun valvontaa loppukesästä. Valvontaa suorittivat tehostetusti poliisin liikenneryhmä ja ankkuriryhmä. Valvontaa suoritettiin yhteensä neljässä valvontavuorossa viimeisen kuukauden ajalla.

– Näissä vuoroissa noin kymmenestä Kerimäellä tavatusta moposta irrotettiin kilvet vikojen ja puutteiden vuoksi. Muutama nuori menetti ajokorttinsa viritetyn mopon takia.

– Poliisi on pyrkinyt puuttumaan myös häiritsevään ajotapaan - erityisesti keulimiseen ja kevyenliikenteen väylillä ajeluun, joista on kirjattu myös muutamia sakkoja.

Koivulan mukaan yhtä tapausta tutkitaan myös törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kulkuneuvon kuljettamisena oikeudetta.

Ankkuriryhmän puolesta Koivula haluaa nyt vedota myös julkisuuden kautta mopoilijoiden vanhempiin. Koivula sanoo viranomaisten kohdanneen joiden vanhempien puolelta samankaltaista välinpitämättömyyttä kuin mopoilijoilta itsessään.

– Joissakin tapauksissa vanhempien asenne on ollut varsin huolestuttava. Vanhemmat ovat saattaneet peitellä jälkikasvunsa tekemisiä ja pyrkiä kertomuksissaan jopa muuntelemaan tapahtumien kulkua esitutkinta-asioissa koskien heidän lastensa rikosepäilyjä.

Koivula pitää selvänä, että tällöin nuori on kokenut vanhempansa hyväksyvän ja oikeuttavan häiriöajelun kylällä. Hän jatkaa, että yleensä vanhemmat ottavat tosissaan viranomaisten yhteydenoton.

Koivula sanoo, että ankkuripoliisina hänen näkemyksensä on, ettei sakottaminen mopoista ole poliisin päätavoite.

– Parempi olisi, että sakkoihin menevät rahat olisi aikanaan käytetty mopon kunnossapitoon, ettei sakkoja epäkuntoisuuksista ja rakenteen muutoksista tarvitsisi kirjoittaa.

– Valoton ja jarruton mopo on todella suuri uhka syksyn liikenteessä. Koska poliisin puuttumismahdollisuudet ovat varsin suppeat, toivomme vanhempien tarkastavan, millaisella kalustolla heidän lapsensa liikenteessä liikkuvat.

Koivula toivoo, että vanhemmat myös keskustelevat lastensa kanssa kylällä mopoilusta.

– Poliisi haluaa muistuttaa, että nuoret ottavat liikennekäyttäytymisen mallin kylän kaveriporukan lisäksi myös kotoaan. Lain silmissä huoltajat ovat vastuussa huollettavastaan 18 ikävuoteen saakka. Vastuu kattaa myös kaksipyöräisellä ajoneuvolla ajelun ja ajoneuvon kunnon.

Koivulan mukaan poliisin ankkuritiimin tehtävänä on ennalta estää rikoksia ja tässä tapauksessa liikenneonnettomuuksia.

– Liikenneonnettomuuksien ennalta ehkäiseminen ei ole vain poliisin homma, vaan myös kodin ja huoltajien apua tarvitaan, Koivula painottaa.

Uusimmat uutiset