Etäopetus on lisännyt opettajien työkuormaa – "Digiloikka tuli nyt otettua kerralla, jalat ovat vieläkin ilmassa"

Etäopetus vaatii oppilaiden lisäksi myös opettajilta uusien työtapojen omaksumista. Työpäivä pirstoutuu moneen osaan ja jatkuu usein iltaan saakka.

Timo Seppäläinen

Etäopetuksessa hyvää on se, että välillä päivän voi pistäytyä vaikka raittiissa ulkoilmassa, sanoo Martti Laakkonen.
Etäopetuksessa hyvää on se, että välillä päivän voi pistäytyä vaikka raittiissa ulkoilmassa, sanoo Martti Laakkonen.

Neljä viikkoa sitten alkanut koulujen etäopetus haastaa paitsi oppilaat myös opettajat. Opetustyö on siirtynyt kouluista opettajien kotiin ja niin oppilaat kuin opettajatkin ovat joutuneet opettelemaan uusia työtapoja.

Kerimäen alakoulun opettaja Martti Laakkonen sanoo, että alkuhankaluuksien jälkeen työ sujuu kuitenkin jo rutiinilla.

– Olen sopeutunut etäopetukseen, mutta jos valita saisi, niin mieluummin normikoulu kuin etäopetus.

Opettajille suunnattu Freeed-palvelu ja someyhteisö Alakoulun aarreaitta selvittivät koronavirusepidemian vaikutuksia opettajien jaksamiseen ja työmäärään etäopetuksessa.

Kyselyn perusteella 78 prosenttia vastanneista opettajista kokee ongelmia työmääränsä hallitsemisessa. Lisäksi lähes 70 prosenttia vastaajista kertoi lepäävänsä huonosti tai vaihtelevasti.

– Tulos on huolestuttava, koska on oletettavaa, että etäopetuksen jakso venyy. Lähes 90 prosenttia opettajista kokee työmääränsä kasvaneen, joten nyt tarvitaan tukea koulu- ja kuntatasolla, jotta opettajat eivät kuormitu enempää, Freeedin pedagoginen asiantuntija ja Alakoulun aarreaitta -someyhteisön ylläpitäjä, luokanopettaja Saara Mälkönen sanoo tiedotteessa.

Työpäivä pätkissä iltaan saakka

Martti Laakkonen tunnistaa kasvaneen työmäärän. Opetus tapahtuu netin välityksellä ja tehtäviä oppilaille annetaan paljon. Vaikka opettajan työaika ei välttämättä ole jatkunut tuntimääräisesti, on päivä pirstoutunut useaan työrupeamaan.

– Lähetän seuraavan päivän tehtävät oppilaille yleensä Wilman kautta iltaisin ja ajastan ne oppilaille aamuksi. Tehtävät pitäisi palauttaa iltapäivällä kahteen mennessä, jonka jälkeen tarkastan ne.

Koneella joutuu käymään usein vielä iltaisin, ja kieltämättä joskus tulee tarkastettua asioita aivan turhaankin. — Martti Laakkonen

Joskus tehtävien palautus viipyy ja opettajan on kyseltävä niiden perään.

– Koneella joutuu käymään usein vielä iltaisin, ja kieltämättä joskus tulee tarkastettua asioita aivan turhaankin, Laakkonen sanoo.

– Toisaalta opettajan aamut ovat nyt rauhallisempia, kun oppilaat keskittyvät tehtäviinsä.

Etäopetus on edellyttänyt opettajilta ja oppilailta myös melkoista digiloikkaa. Tämän tunnustaa myös Laakkonen.

– Digiloikka tuli nyt otettua kerralla ja jalat ovat vieläkin ilmassa, hän nauraa.

Opettajien yhteisöllisyys noussut

Etäopetuksessa käytetään paljon sähköisiä opetusmateriaaleja, mutta kyselyyn vastanneiden opettajien mukaan perinteinen oppikirja on silti yhä tärkein oppimateriaali. Lisäksi kyselystä paljastui, että opettajien yhteisöllisyys on tullut voimakkaasti esiin.

– On selvää, että etäopetuksen jakso parantaa oppilaiden ja opettajien digitaitoja. Silti vaikuttaa kyselyn perusteelta siltä, että digiloikkaa tärkeämmäksi ilmiöksi nousee opettajien välinen yhteisöllisyys ja tuki toisilleen. Olen varma, että tämä kantaa hyvää hedelmää myös kriisin yli, kyselyn toteuttaneen Freeedin toimitusjohtaja Heikki Rusama sanoo.

Yli 40 prosenttia vastaajista kokee, etteivät koulujen tarjoamat työvälineet ole etäopetukseen riittäviä. Siksi moni opettaja on turvautunut omiin laitteisiinsa, kuten tietokoneeseen ja puhelimeen. Toiseksi haasteeksi opettajat ovat kokeneet oppilaiden arvioinnin toteuttamisen.

Kyselyyn osallistui 915 perusopetuksen opettajaa Suomen kaikista maakunnista Ahvenanmaata lukuun ottamatta, ja se toteutettiin verkkokyselynä 3.–6. huhtikuuta. Kyselyssä kartoitettiin opettajien kokemuksia kahden ensimmäisen koronavirusepidemian aiheuttaman etäopetusviikon aikana.