Nopeus on sosiaalisen median etu, työnhaussakin

"Sosiaalisen median käyttäjämäärät ovat ihan hurjat."

Ismo Pekkarinen

Jonottaminen te-toimistossa on saanut rinnalleen uusia tapoja hakea töitä.

Savonlinnalaisen Henkilöstöpalvelu Linnanväki Oy:n toimitusjohtaja Kari-Matti Markus sanoo, että sosiaalinen media on helpottanut rekrytointia merkittävästi. Sen etuja ovat saavuttavuus ja nopeus.

— Siellä pystyy kohdentamaan haun ja saamaan tuloksia nopeasti. Se on ajanut kaikista muista kanavista ohi.

Markuksen mukaan tämä perustuu somen suuriin käyttäjämääriin ja sen intensiiviseen seuraamiseen.

— Sosiaalisen median käyttäjämäärät ovat ihan hurjat. Lähes kaikkihan siellä ovat. Viestin saa leviämään todella nopeasti ja laajalle.

— Usein työntekijää tarvitaan hyvin nopeasti. Sosiaalisen median kautta tieto saadaan muutamassa tunnissa leviämään tuhansille ihmisille ja tosiaankin työ ja tekijä kohtaamaan.

Markuksen mukaan some on yleisesti ottaen suorastaan syönyt muut hakukanavat pois.

— Tosin edelleen on erikoisempia hakuja, joissa tarvitaan muitakin kanavia. Sosiaalisessa mediassa ovat kaikki kohderyhmät, mutta esimerkiksi joihinkin johtotehtäviin käytetään perinteisempiäkin menetelmiä kuten lehti-ilmoittelua.

Sama pätee silloin, kun ihmisiä tarvitaan töihin kerralla paljon.

Rekrytoija ei hakijoita somessa juuri tutki, vaan homma toimii toisinpäin.

— Me levitämme tietoa työpaikoista, niistä kiinnostuneet sitten hakevat ja parhaat valitaan ihan normaalilla menettelyllä. Tietysti voihan se toki vaikuttaa, jos joku on jo aiemmin huomattu.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Kommentoidut